ترکیه یکی از زیباترین کشورهای جهان که همین زیبایی باعث جذب گردشگران بسیاری به این کشور شده است همچنین به علت وجود شرایط و امکانات خوب و اقتصاد رو به رشد، زندگی در ترکیه از انتخاب ها بسیاری از افراد می باشد. در کشور ترکیه محدودیتی برای مقدار ارزی که می‌توان وارد این کشور کرد وجود ندارد، اما محدودیت‌هایی برای مقدار مجاز خروج ارز از ترکیه وجود دارد. بر اساس قوانین خروج مبالغ زیاد از ترکیه بدون اظهارنامه یا مجوز ممنوع می باشد. با همه این تفاسیر چقدر ارز می توان از ترکیه خارج کرد؟ در ادامه با بررسی مقدار مجاز خروج ارز از ترکیه با ما همراه باشید.

 

مقدار پول نقد مجاز در پرواز ترکیه

در پرواز بین المللی برای خروج از ترکیه، مقدار مجاز خروج ارز از ترکیه برای اتباع غیر ترکیه که می توانند بدون اظهارنامه با خود حمل نند حداکثر ۵هزار دلار (یا ارز معادل آن) می باشد. مقدار مجاز ارز خروجی برای شهروندان ترک بدون اظهارنامه معادل ۱۰ هزار دلار (یا ارز معادل آن) است.

 

 اصلاحیه مقدار مجاز خروج ارز از ترکیه

قبل از سال ۲۰۱۵ مقدار مجاز خروج ارز از ترکیه ۵هزار دلار بود اما در سال ۲۰۱۵ اصلاحاتی در این قانون صورت گرفت. بر اساس قانون تصویب شده در ۳۰ دسامبر مسافرانی که با پول نقد بیش از ۲۵ هزار لیر یا بیش از ۱۰ هزار یورو یا معادل آن ارز از کشور خارج شوند موظف اند مقدار پول را در فرودگاه ها یا گذرگاه های مرزی به گمرک اعلام کنند. در قانون جدید در صورتی که مبلغ اظهار نشود یا نادرست اطلاع داده شود، وجه توسط گمرک گرفته و مشکوک در نظر گرفته می شود.

 

آیا باید هنگام ورود به ترکیه وجه نقد را اظهار کنم؟

در زمان ورود به ترکیه افراد می توانند هر مبلغ دلخواه را وارد کنند اما باید مقدار پول حمل شده را ثبت نمایند تا از مشکلات و حوادث احتمالی جلوگیری شود. افراد باید به محض ورود به فرودگاه ترکیه به باجه مراجعه کرده و مقدار پول نقد و جواهرات همراه مسافر را ثبت شود همچنین لازم است تا میزان دقیق ارز خارجی همراه فرد نیز در پاسپورت ثبت شود.

در هنگام خروج ارز از ترکیه حداکثر ۵۰۰۰ دلار آمریکا و یا معادل آن مجاز است و برای مقادیر بیشتر این مبلغ باید اعلام شود.

 

قوانین خروج ارز بیش از مقدار مجاز از ترکیه

همانطور که گفته شد مقدار مجاز خروج ارز از ترکیه برای شما حداکثر ۵۰۰۰ دلار آمریکا می باشد. در صورتی که بخواهید مقدار بیشتری ارز خارج کنید، باید در وهله اول این پول را از بانک های ترکیه دریافت کرده باشید و در وهله بعد این مبلغ باید در پاسپورت شما ثبت شده باشد. . اگر در هنگام ورود به کشور ترکیه مبلغ بیش از سقف مجاز را به صورت لیر همراه داشتید و در طول اقامت در ترکیه آن را به دیگر ارزها تبدیل کرده‌اید، لازم است سند بانکی ارائه دهید.

شهروندان ترکیه می توانند حداکثر ۱۰ هزار دلار یا ارز معادل آن را از کشور خارج کنند. برای خروج مبلغی بیش از ۱۰ هزار دلار باید در هنگام خروج در پاسپورت فرد ثبت شود.

 

جواهرات و اشیای قیمتی مجاز در هنگام خروج از ترکیه

دولت ترکیه مقدار پول و اشیای قیمتی مجاز برای مسافرانی که قصد سفر به خارج دارند را مشخص کرده است. بر اساس قوانین مسافران از طریق فرودگاه های ترکیه در صورتی که مبلغی بیش از ۲۵ هزار لیر ترکیه یا معادل ۱۰ هزار یورو یا معادل این ارزش از اشیای قیمتی و جواهرات با خود همراه داشته باشند، باید به اداره گمرک فرودگاه بین‌المللی آتاتورک ارزش دقیق جواهرت و اشیای قیمتی را اطلاع دهند.

همچنین مسافرانی که می خواهند وارد ترکیه شوند اجازه به همراه داشتن جواهرات و اشیای قیمتی دارند اما ارزش آنها نباید بیشتر از ۱۵ هزار دلار باشد و جنبه تجاری نیز نداشته باشد. در هنگام خروج نیز شرایط همین موارد هستند.

در هنگام خروج از ترکیه در صورت به همراه داشتن جواهرت و اشیای قیمتی که ارزشش بیش از ارزش ذکر شده می باشد باید ارزش دقیق آن به مقامات مربوطه از قبل و در لحظه ورود گزارش داده شود و یا خرید آن ها از ترکیه مستند شده باشد.

 

واحد پول ترکیه چیست؟

لیر، واحد پول ترکیه است و با نماد L نمایش داده می شود. البته در برخی از موارد از مخفف قدیمی آن یعنی TL استفاده می شود. اسکناس های لیر در ۶ نوع اسکناس ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰ و ۲۰۰ وجود دارند و هر کدام رنگ و طرح خاص خود را دارند. در ترکیه سکه های پول موسوم به (کوروش) است که در انواع ۵، ۱۰، ۲۰ و ۵۰ عرضه می شود.

 

آیا می‌توان از یورو، دلار یا پوند انگلیس در ترکیه استفاده کرد؟

در ابتدا باید گفت استفاده از ارز محلی هر کشور بهترین نوع ارز برای معامله است یعنی استفاده از لیر ترکیه به مسافران توصیه می گردد. اما در ترکیه فروشگاه‌های توریستی، رستوران‌ها و آژانس‌های مسافرتی اکثر ارزها را می‌پذیرند. به عنوان مثال در آنتالیا که شهری محبوب برای اروپایی ها به شمار می رود قیمت ها به یورو نشان داده می شوند. همچنین در دریای اژه قیمت ها در برخی از مکان ها به پوند نشان داده می شود چون این منطقه بین بریتانیایی ها محبوب است.

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت یونان از طریق خرید ملک، چیست ؟
نداشتن هیچگونه سابقه محکومیتی در ایران و دیگر کشورهای اروپایی و همچنین ...
مزایای ویزای سرمایه گذاری انگلستان چیست؟
برای دریافت ویزای سرمایه گذاری انگلستان نیازی ندارید در استخدام جایی باشید. درخواست ...
با خرید ملک در یونان کدام یک از اعضای خانواده شما امکان دریافت این اقامت را دارند؟
در یونان برخلاف سایر کشورهای حوزه شینگن، در صورت پرداخت هزینه‌های مربوط ...
ارزش پاسپورت ترکیه در سال 2023
ارزش پاسپورت ترکیه در سال ۲۰۲۳
قدرت و ارزش پاسپورت هر کشوری یکی از مهمترین معیارهایی است که ...
پرتغال جشن ۷ سالگی برنامه اش را گرفت
برنامه ثبت شکستن ویزای طلایی پرتغال در این ماه 7 ساله شد. ...
نیازمندی های ویزای سرمایه گذاری انگلستان چیست؟
از سرمایه گذاران درخواست میشود مدارک کافی برای اثبات موجودیت مبلغ ...
فرم درخواست مشاوره