قدرت و ارزش پاسپورت هر کشوری یکی از مهمترین معیارهایی است که جایگاه نظام سیاسی و اقتصادی هر کشور را در جهان مشخص می کند. بسیاری تصور میکردند که با شیوع کرونا ترکیه در رتبه بندی پاسپورت های معتبر جهان نزول کند اما باید گفت که ترکیه تونسته در سال ۲۰۲۳ نیز جایگاه خود را حفظ کند و در حال حاضر رتبه ۳۷ را در بین پاسپورت های جهان دارد. در ادامه می خواهیم بررسی کنیم که ارزش پاسپورت ترکیه در سال ۲۰۲۳ چقدر است و به طور کلی داشتن پاسپورت ترکیه چه مزایایی دارد.

 

مزایای پاسپورت ترکیه

در سال های اخیر دریافت پاسپورت ترکی طرفداران بسیاری در سراسر جهان مخصوصا ایران یافته است که یکی از دلایل اصلی آن سریع بود روند دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه می باشد. همچنین ارزش پاسپورت ترکیه بالاتر از بسیاری از کشورهای جهان است. سایر مزایای پاسپورت ترکیه به شرح زیر است:

 

مهاجرت و سفر آسان

یکی از مزایای بسیار خوب داشتن پاسپورت ترکیه سفر آسان و بدون دردسر به بسیاری از کشورهای جهان است. دارندگان پاسپورت ترکیه می توانند بدون ویزا به بسیاری از کشورها سفر کنند.

 

برخورداری کامل از حقوق شهروندی

با دریافت پاسپورت ترکیه شما از تمامی حقوقی که یک شهروند ترکیه ای برخوردار خواهید بود از جمله شرکت در انتخابات، دریافت حقوق بازنشستگی، تحصیل رایگان در مدارس، دریافت تسهیلات بانکی و …

 

تحصیل در دانشگاه های باکیفیت

ترکیه خدمات آموزشی بسیار ایده آلی را به دانشجویان ارائه می دهد. در حال حاضر نزدیک به ۲۰۶ دانشگاه در ترکیه وجود دارد و دانشجویان بین المللی بسیاری برای تحصیل به این کشور می آیند. اعتبار مدارک دانشگاهی ترکیه نیز بالا بوده و در بسیاری از کشورهای جهان پذیرفته شده است.

 

پایین بودن هزینه زندگی

هزینه ها نقش تعیین کننده ای در انتخاب کشور مقصد دارند. در ترکیه هزینه ها در مقایسه با کشورهایی که همین امکانات را دارند بسیار کمتر است. بنابراین یکی از مهمترین مزایای زندگی در ترکیه کمتر بودن هزینه هاست.

 

بررسی قدرت پاسپورت ترکیه در جهان در سال ۲۰۲۳

بر اساس اطلاعاتی که وب سایت passportindex که یکی از مراجع ارزابی پاسپورت در سطح جهان است، منتشر کرده پاسپورت ترکیه در سال ۲۰۲۳ رتبه ۳۷ را در ارزیابی ارزش و اعتبار پاسپورت ها در سطح جهان دریافت کرده است.

با داشتن پاسپورت ترکیه می توان به راحتی به ۷۲ کشور جهان بدون ویزا سفر کرد و برای ۴۶ کشور دیگر نیز می توان به سادگی پس از ورود به فرودگاه کشور مقصد ویزا درافت نمود. بنابراین هر فرد با داشتن پاسپورت ترکیه می تواند به ۱۱۸ کشور مختلف جهان سفر کند که رقم بالایی می باشد.

نکته ای که خوب است بدانید این است که پاسپورت ترکیه جز بیست پاسپورت برتر در کشورهای اروپایی می باشد که نشان دهنده ارزش پاسپورت ترکیه در سال ۲۰۲۳  می باشد.

 

انواع پاسپورت ترکیه

پاسپورت ترکیه به ۴ نوع مختلف تقسیم می شود که هر کدام بر اساس شرایط به گروهی از افراد تعلق می گیرند. انواع پاسپورت ترکیه عبارتند از:

 

پاسپورت قرمز یا پاسپورت عمومی

پاسپورت قرمز به شهرندان عادی ترکیه و کسانی که موفق به دریافت شهروندی ترکیه شده اند داده می شود. بر اساس قانون این نوع پاسپورت یک پاسپورت عمومی و ساده است به همین دلیل به آن پاسپورت عمومی نیز گفته می شود. افرادی که با خرید ملک در ترکیه شهروندی ترکیه دریافت می کنند پاسپورت قرمز تعلق می گیرد.

مدت اعتبار پاسپورت قرمز ترکیه برای شهروندان عادی ترکیه که بیش از ۱۸ سال سن دارند، ۱۰ سال است و برای شهروندانی که کمتر از  ۱۸ سال سن دارند، مدت اعتبار ۵ سال است.

 

پاسپورت خاکستری یا پاسپورت خدمت

پاسپورت خدمت یا خاکستری که به زبان ترکی به آن Hizmet pasaport و Gri pasaport گفته می شود، تنها به ماموران دولتی و کسانی که در خارج از کشور ماموریت دارند تعلق می گیرد. دارندگان این پاسپورت می توانند بدون درخواست ویزا به کشورهای مختلف سفر کنند. برخی از خبرنگاران که نمی توانند پاسپورت مشکی دریافت کنند برای دریافت این نوع پاسپورت اقدام می کنند.

 

پاسپورت سبز یا پاسپورت ویژه

پاسپورت سبز یا ویژه همان طور که از نامش مشخص است فقط  برای افراد خاصی مانند نمایندگان مجلس، مدیران و کارکنان درجه ۱، ۲ و ۳ صادر می‌شود؛ پاسپورت ویژه در زبان ترکی با نام Yesli Pasport نیز شناخته می‌شود دارای ۳۰ صفحه و مهر ویژه (hususi damga) است.

ارزش اعتبار این پاسپورت به مهره ویژه ای است که دارد.

 

پاسپورت مشکی یا پاسپورت دیپلماتیک

پاسپورت مشکی یکی دیگر از انواع پاسپورت در ترکیه می باشد که به افرادی مانند فرمانداران، روسای جمهور سابق، اعضای دیوان عالی کشور، روسای شهرداری هر استان و دیوان عالی عدالت کشور داده می‌شود که در مجموع ۲۸ صفحه دارد. این پاسپورت تنها به و به همین دلیل، اکثرا این پاسپورت را با نام پاسپورت دیپلماتیک می‌شناسند.

 

مراحل اخذ پاسپورت ترکیه

برای دریافت پاسپورت ترکیه روش های بسیاری وجود دارد ک از جمله آن می توان به خرید ملک در ترکیه، ازدواج با افراد تبعه ترکیه، اقدام از طریق کار و تحصیل و … بنابراین مراحل دریافت پاسپورت ترکیه بر اساس روشی که برای این کار انتخاب می کنید متفاوت خواهد بود. اما از هر روشی که برای این کار پیش بروید باید طبق مراحل زیر برای دریافت پاسپورت ترکیه اقدام نمایید:

  • تهیه مدارک لازم برای صدور پاسپورت مانند دو قطعه عکس بیومتریک، رسید پرداخت مالیات و…
  • رزرو قرار ملاقات (انتخاب تاریخ و ساعت) با اداره مهاجرت و گذرنامه
  • تحویل مدارک در روز ملاقات
  • طی ۵ الی۱۰ روز کاری پاسپورت ترکیه از طریق پست به دست شما خواهد رسید.

 

مزایای ویزای سرمایه گذاری انگلستان چیست؟
برای دریافت ویزای سرمایه گذاری انگلستان نیازی ندارید در استخدام جایی باشید. درخواست ...
گذرنامه های دوم: آخرین وضعیت نماد HNW
اتومبیل های سریع ، طراحان ساعت ها ، یک خانه تفریحی در ...
فرآیند دریافت اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک چیست؟
اخذ اقامت اسپانیا از طریق خرید ملک از جمله طرق مهاجرتی به ...
مزایای دریافت اقامت در یونان از طریق خرید ملک چیست؟
۱- به همراه بردن فرزندان زیر ۲۱ سال و دانشجو ۲- به همراه ...
امتیازات خرید ملک و اخذ اقامت اسپانیا
کشوری تاریخی اسپانیا در جنوب غرب قاره اروپا و در مرز باریک ...
نخست وزیر درباره ی برنامه های سرمایه گذاری شهروندی صحبت می کند
ادی راما ، نخست وزیر آلبانی ، این هفته در سیزدهمین کنفرانس ...
فرم درخواست مشاوره