کمیسیون املاک در ترکیه

آگوست 7, 2023
کمیسیون املاک در ترکیه

در سال ها اخیر دریافت اقامت ترکیه و سرمایه گذاری در این کشور از طریخ خرید املاک بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید که به هر دلیلی تصمیم به خرید و یا اجاره ملک در ترکیه گرفته اید باید حتما در مورد هزینه های این کار اطلاعات داشته باشید. یکی از این هزینه ها که باید در نظر داشته باشید هزینه کمیسیون املاک در ترکیه است. دولت ترکیه قوانینی را در مورد کمیسیون املاک وضع کرده است که قبل از خرید، رهن و یا اجاره ملک در ترکیه بهتر است با آن ها آشنا شوید. در ادامه به بررسی انواع نرخ های کمیسیون املاک در ترکیه خواهیم پرداخت.

نرخ قانونی کمیسیون املاک در ترکیه

در ترکیه برای خرید و یا اجاره و رهن یک ملک لازم است تا به یک آژانس املاک و مستغلات مراجعه کنید که این آژانس ها در ازای خدماتی که به شما ارائه می دهند، بعد از انجام معامله مبلغی را به عنوان حق کمیسیون از شما دریافت خواهند کرد.

برای تعیین نرخ کمیسیون املاک در ترکیه، شرایط و امکانات ملک و نوع معامله نقش بسزایی دارند. به همین دلیل نمیتوان نرخ دقیق و مشخصی برای هر معامله تعیین کرد. اما در حالت کلی دولت ترکیه 4 درصد ارزش افزوده را برای نرخ کمیسیون تعیین کرده است.

در رابطه با نرخ کمیسیون املاک در ترکیه باید گفت که مشاورهای املاک می توانند حداکثر 2 درصد از مالیات بر ارزش افزورده ملک را از هر فروشنده و خریدار به صورت جدا دریافت کنند.

در صورت اجاره ملک کمیسیون مشاور املاک شامل هزینه اجاره یک ماه ملک مربوطه به همراه هزینه مالیات بر ارزش افزوده از مستاجر و مالک خواهد بود.

قوانین مرتبط به نرخ کمیسیون املاک در ترکیه در ماده 20 از قوانین معاملات تجاری ترکیه آمده است که بر اساس اسن قانون نرخ کمبسیون املاک نباید بیش از دو درصد از فروشنده و خریدار باشد که در آن مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته نشده است.

عواقب عدم پرداخت کمیسیون املاک در ترکیه چیست؟

ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال پیش بیاید که عواقب عدم پرداخت کمیسیون املاک چیست و چه مشکلاتی ممکن است برای فروشنده  خریدار پیش بیاید؟ در جواب این سوال باید گفت که در صورت عدم پرداخت حق کمیسیون املاک امکان شکایت از طرف دفتر شکایت املاک وجود دارد و شما درگیر مشکلات قضایی در ترکیه خواهید شد. بنابراین بهتر است با پرداخت نرخ تعیین شده برای کمیسیون املاک از این گونه دردسرها دور بمانید.

پرداخت کمیسیون املاک بر عهده فروشنده است و یا خریدار؟

اینکه چه کسی تا چند درصد نرخ کمیسیون املاک را باید پرداخت کند به صورت توافقی تعیین می شود. ممکن است در برخی از معامله ها فروشنده و خریدار به این توافق برسند که به صورت نصف نصف حق کمیسیون آژانس املاک را پرداخت کنند. اما در برخی از معاملات دیگر 3 درصد کمیسیون را خریدار و 1 درصد آن را فروشنده پرداخت کند. در مواردی ممکن است فروشنده و یا خریدار قید کند که خودش کل مبلغ کمیسیون را می خواهد پرداخت کند.

کمیسیون املاک برای پروژه های در حال ساخت در ترکیه

ممکن است برخی تصور کنند که لازم است برای خرید و سرمایه گذاری در پروژه های مسکونی در حال ساخت در ترکیه نیز حق کمیسیون لازم است پرداخت کنند اما باید توجه کنید که برای خرید اینگونه املاک در ترکیه لازم نیست حق کمیسیون املاک پرداخت نمایید چرا که هیچ قانونی در این مورد وجود ندارد. به زبان ساده تر برای خرید پروژه های مسکونی در حال ساخت در آلانیا، استانبول و سایر شهرها نیازی به پرداخت حق کمیسیون نمی باشد.

Leave a Comment