همه چیز درباره آزمون Tomer ترکیه

نوامبر 4, 2023
همه چیز درباره آزمون Tomer ترکیه

در سال های اخیر مهاجرت به ترکیه به عنوان یکی از روشهای مهاجرت از ایران بسیار پرطرفدار شده است. شرایط مهاجرت و زندگی در ترکیه نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی اسانتر است. در این مقاله می خواهیم در مورد آزمون تومر و نحوه ثبت نام در آن صحبت کنیم که در برخی موارد ممکن است یکی از پیش نیاز های مهاجرت به ترکیه باشد پس با ما با بررسی همه چیز درباره آزمون تومر ترکیه همراه باشید.

آزمون تومر (Tomer) چیست؟

برای اثبات یادگیری هر زبانی یک مدرک بین المللی و یا چند آزمون معتبر وجود دارد که در سطح جهان پذیرفته شده هستند که معتبرترین آن ها برای زبان ترکی استانبولی آزمون تومر است که معادل آیلتس و تافل در زبان ترکی می باشد.

Tomer در زبان ترکی مخفف عبارت Türkçe Öğretim Merkezi است که به معنی مرکز آموزش زبان ترکی است.

آزمون تومر یکی از شرایط اصلی برای ورود به اکثر دانشگاه های معتبر ترکیه می باشد به همین دلیل قبولی در آن بسیار هائز اهمیت است.  این آزمون به نوعی سطح زبان ترکی استانبولی را برای شخص متفاضی یا دانشجو تعیین میکند. حتی برای داشتن مدرک تومر یکی از شرایط استخدام در برخی از شرکت های ترکیه است.

آزمون تومر به طور کلی از چند بخش مختلف تشکیل شده که مهارت های فرد را از تمام جنبه ها مورد سنجش قرار می دهد. بخش های مختلف این آزمون عبارتند از:

  • Listening
  • Structure
  • Reading
  • Spoken Interaction
  • Spoken Production
  • Writing

همانطور که گفته شد اکثر دانشگاه های ترکیه علاوه بر قبولی در آزمون یوس، داشتن مدرک تومر را الزامی میدانند.

همانطور که اشاره شد اکثر دانشگاه های ترکیه مدرک تومر را علاوه برا قبولی در آزمون یوس، از شرایط الزامی برا پذیرش در نظر گرفته اند. دانشگاه های بین المللی مانند MTU که زبان تدریس آن انگلیسی است، علاوه برا مدرک آیلتس، مدرک تومر را نیز جز شرایط مورد نیاز برای پذیرش خود بیان کرده اند.

در زمینه کار در ترکیه نیز اکثر شرکت های بزرگ و معتبر ترکیه از کارمندان خارجی خود در زمان مصاحبه کاری مدرک تومر می خواهند.

انواع مدرک آزمون تومر

مدرک آزمون تومور به دو صورت به داوطلبان ارائه می گردد:

  1. دیپلما
  2. سرتیفیکا

مدرک دیپلما (Diploma)

مدک دیپلما به صورت دائمی بوده و تاریخ انقضا ندارد. برای مثال برای ورود به دانشگاه داشتن مدرک دیپلما تومر با حداقل نمره C1 و برای استخدام و شروع به کار در ترکیه حداقل نمره B2 مورد نیاز است.

مدرک سرتیفیکا

اعتبار مدرک سرتیفیکا 6 الی 2 ساله است و در دور سطح مقدماتی و متوسط برگذار می شود که اعتبار گواهینامه مقدماتی این آزمون 6 ماهه بوده و شرکت کنندگان این آزمون باید حداقل نمره B2 را کسب کنند تا بتوانند قبول شوند.

داوطلبان پس از آن می توانند برای دریافت گواهی متوسط که 2 سال اعتبار دارد اقدام کنند که حداقل نمره B1 را باید برای دریافت این مدرک کسب کنند.

منابع مورد نیاز برای شرکت در آزمون تومر

برای شرکت در آزمون تومر منابع بسیاری تعیین شده است که بهترین روش برای آماده سازی داوطلبان مطالعه همین منابع می باشد. این منابع عبارتند از:

  • مجموعه کتب HITIT که به صورت اختصاصی برای این آزمون تالیف شده است.
  • مجموعه کتاب های MER دارای اطلاعات مفید برای قبولی در تومر که به همراه نمونه سوال است.
  • فرهنگ لغت ترکی

مراحل ثبت نام آزمون تومر

روند شرکت در این آزمون بسیار آسان است، کافی است تا وب سایت رسمی تومر مراجعه و اطلاعات و مدارک خواسته شده در وب سایت را تکمیل کنید و سپس مبلغ تعیین شده را پرداخت نمایید که هزینه شرکت برای آزمون مدرک دیپلما تومر 150 یورو و برای مدرک سرتیفیکا 100 یورو است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در آزمون تومر شامل:

  1. دو قطعه عکس
  2. کپی پاسپورت
  3. یا ترجمه شناسنامه

توجه داشته باشید این آزمون آنلاین بوده و در هر کشوری قابل اجرا است.

Leave a Comment