مهمترین مزایای سرمایه گذاری در ترکیه

اکتبر 25, 2023
مهمترین مزایای سرمایه گذاری در ترکیه

کشور ترکیه علاوه بر داشتن جاذبه های تاریخی، طبیعی و فرهنگی زیاد که توانسته گردشگران بسیاری را جذب خود کند، با ارائه فرصت های بسیار ایده آل برای سرمایه گذاری، مورد استقبال سرمایه گذاران از کشورهای مختلف جهان قرار بگیرد. بسیاری از سرمایه گذاران با بهره مندی از فرصت های موجود در ترکیه توانسته اند به سود و موفقیت های بسیاری دست یابند. سرمایه گذاری در ترکیه قوانین و شرایط خاص خود را دارد و از بهترین مزایای سرمایه گذاری در ترکیه می توان به دریافت اقامت و تابعیت ترکیه اشاره کرد. در حال حاضر فرصت های بی شماری برای سرمایه گذاری در ترکیه وجود دارد. اما مزایای سرمایه گذاری در ترکیه چیست؟ در ادامه می خواهیم به بررسی مهمترین مزایای سرمایه گذاری در ترکیه بپردازیم.

بهره مند شدن از اقتصاد توسعه یافته

از سال 2002 میلادی رشد اقتصاد ترکیه شروع شد و به سرعت سیر صعودی خود را ادامه داد. در طی یک دوره تولید ناخالصی داخلی (GDP) از 230 میلیار به 820 میلیارد رسید که از مهمترین دستاورد های دولت ترکیه به شمار می رفت و رشد آن بین سال های 2002 الی 215 به طور مداوم و پیوسته بود. این کشور با رشد اقتصادی 11 درصدی در سال 2021 توانست بالاترین عملکرد را دربین کشورهای اتحادیه اروپا و G20 داشته باشد. تحولات اقتصادی ترکیه به نحوی است است که فرصت های پرسودی را به سرمایه گذاران ارائه می دهد که از بهترین مزایای سرمایه گذاری در ترکیه به شمار می آید.

دسترسی به بازارهای بزرگ

ترکیه با موقعیت بسیار ایده آل خود با بسیاری از بازارهای مطرح دنیا در ارتباط است. بازارهای بسیاری از اروپا گرفته تا خاورمیانه مورد استفاده سرمایه گذاران ترکیه قرار دارند. همچنین بازار داخلی کشور ترکیه نیز برای سرمایه گذاران بسیار جذاب بوده و مزایای بسیاری را برای آنان دارد.

نیروی کار ماهر و درصد بالای جمیعت جوان

نکته مهم برای سرمایه گذاران وجود نیرو کار ماهر و جوان است. درصد جوانان جمیعت در کشور ترکیه نسبت به کشورهای اروپایی بسیار بالاتر است و ترکیه جوانترین کشور در بین کشورهای اروپا با درصد بالای جمیعت زیر 30 سال است. در نتجه سرمایه گذرارن و کارفرمایان می توانند نیروی کار متخصص و جوانی داشته باشند که موجب بهتر پیش رفتن فرایند کار می شود.

مقررات مالیاتی

در ترکیه مقرراتی برای سرمایه گذاران خارجی در نظر گرفته شده تا بتواند آن ها را به اقتصاد ترکیه جذب نماید. برای مثال قراردادهای بین کشورهای مختلف امضا شده تا سرمایه گذاران خارجی هیچ مالیاتی پرداخت نکنند و یا در صورت پرداخت درصد آن بسیار کم و ناچیز باشد.

وجود زیر ساخت های خوب

یکی از مهمترین موضوعاتی که سرمایه گذاران خارجی در زمان سرمایه گذاری در کشوری جدید به آن توجه می کنند، وجود زیر ساخت های لازم برای سرمایه گذاری و کاهش هزینه های مختلف مانند هزینه حمل و نقل می باشد. با توجه به توسعه و رونقی که ترکیه در زیرساخت هایی نظیر حمل و نقل، انرژی، ارتباطات و زیر ساخت های فنی داشته است، توانسته نظر سرمایه گذاران مختلف را به خود جذب نماید.

دریافت شهروندی ترکیه

یکی از مهمترین مزایای سرمایه گذاری در ترکیه می توان به دریافت شهروندی ترکیه اشاره کرد. با سرمایه گذاری در این کشور شما می توانید اقامت ترکیه را دریافت کرده و در این کشور زندگی کنید. همچنین با داشتن پاسپورت ترکیه امکان سفر بدون ویزا به کشورهای بسیاری در سراسر جهان را خواهید داشت. افراد می توانند با ایجاد اشتغال برای حداقل 50 نفر، سرمایه گذاری بانکی حداقل به ارزش 500 هزار دلار و یا خرید ملک حداقل به ارزش 250 هزار دلار شهروندی ترکیه را به دست بیاورند.

عضویت در اتحادیه گمرک های اروپا

هدف از شکل گیری اتحادیه گمرک اروپا، گسترش فعالیت های اقتصادی و افزایش پیشنهادات سرمایه گذاری می باشد. کشور ترکیه از سال 1996 عضو اتحادیه گمرکی اروپا بوده که در بین اعضای این اتحادیه حداقل 20 قرارداد تجارت آزاد امضا شده است. روابط تجاری اعضای اتحادیه با امضای توافق نامه های جدید روز به روز در حال توسعه است.

سرمایه گذاری در یک اقتصاد تجدیدپذیر

مشخصا در اکثر کشورهای جهان موانع مختلفی برای شناسایی و جذب سرمایه گذارهای بین المللی وجود دارد. اما یکی از مزایای ترکیه در زمینه سرمایه گذاری این است که از سال 1997 عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه OECD)) بوده و توانسته این موانع موجود را رفع کند. امروزه ترکیه به جایگاهی رسیده که هر 6 روز، یک شرکت جدید در آن ثبت و تاسیس می شود. دولت ترکیه با تمامی سرمایه گذاران به طور برابر معامله می کند که باعث ایجاد فضای رقابتی بین آنها شده است.

مزایای سرمایه گذاری در ترکیه چه برای سرمایه گذاران خارجی و چه برای سرمایه گذاران داخلی بسیار زیاد است که ترکیه را از دیگر کشورها متمایز می کند. لازم به ذکر است ترکیه قصد دارد تا با وضع قوانین جدید و امضای توافق نامه های مختلف باعث جذب سرمایه گذاران مختلف شود.

Leave a Comment