مقایسه دو بخش آسیایی و اروپایی استانبول

نوامبر 19, 2023
مقایسه دو بخش آسیایی و اروپایی استانبول

استانبول شهری بزرگ و پرجنب و جوش که سالانه هزاران گردشگر و مهاجر را به خود جذب می کند. استانبول از لحاظ وجود تفریحات، مراکز خرید جاذبه های تاریخی و طبیعی برای افراد جذاب است، از طرف دیگر دفاتر بسیاری از شرکت های بزرگ ترکیه در این شهر قرار دارد و در نتیجه مرکز صنعت و تجارت ترکیه نیز به شمار می آید. بسیاری از کسانی که تصمیم به زندگی در ترکیه می گیرند، به خرید ملک در استانبول رو می آورند. استانبول دارای دو بخش آسیایی و اروپایی است که قیمت ملک در این دو بخش بسیار متفاوت است. در ادامه با مقایسه دو بخش آسیایی و اروپایی استانبول با ما همراه باشید.

آشنایی با شهر استانبول

استانبول یکی از شهرهای بزرگ ترکیه است و از نظر مساحت تقریبا 4 برابر شهر تهران می باشد و از غرب تا شرق این شهر تقریبا 170 کیلومتر است. ترکیه در سال 1999 بخشی از کشور خود را به اروپا متصل کرد و از آن تاریخ به بعد شهر استانبول به دو بخش آسیایی و اروپایی تقسیم شد. تنگه بسفر مرز میان دو بخش آسیایی و اروپایی است و از این تنگه به سمت شرق بخش آسیایی، و از این تنگه به سمت غرب بخش آسیایی استانبول است.

بسیاری از توریستان و گردشگران تصور می کنند به دلیل بافت تاریخی و قدیمی، محله تکسیم و بی اوغلو جز منطقه آسیایی استانبول است در حالی که این تصور کاملا اشتباه بوده و این مناطق جز بخش اروپایی استانبول هستند.

به طور کلی اکثر بافت قدیمی استانبول در مرکز این شهر قرار دارد که عمده این بافت قدیمی در بخش اروپایی قرار دارد. لازم به ذکر است در بخش آسیایی نیز می توان بافت قدیمی و اصیل یافت اما بیشتر این مناطق در بخش اروپایی است.

بخش اروپایی استانبول

یکی از مهمترین ویژگی های بخش اروپایی استانبول شلوغی و ازدیاد جمیعت است. به طور کلی نرخ جمیعت در این بخش بالا است. یکی از مهم ترین دلایل شلوغی این بخش قرارگیری شرکت های مهم، برندهای تجاری معروف و مراکز دولتی در این بخش است. از طرف دیگر بسیاری از مراکز تفریحی و جاذبه های گردشگری در بخش اروپایی قرار دارند در نتیجه بسیاری از توریستان در این بخش هتل می گیرند.

یکی دیگر از ویژگی های این منطقه وجود مراکز خرید لوکس است. در نتیجه بهترین بخش برای خرید در استانبول بخش اروپایی است. یکی از بهترین و لوکسترین مراکز خریدی که در بخش اروپایی قرار دارد و بسیار محبوب است مرکز خرید جواهیر می باشد.

متوسط قیمت اجاره ملک در بخش اروپایی استانبول، در منطقه ای نرمال تقیبا حدود 10 هزار لیر است که این مبلغ برای مناطق لوکس به 70 هزار لیر نیز می رسد.

بخش آسیایی استانبول

اگر می خواهید زندگی آرامی را در استانبول تجربه کنید بهتر است بخش آسیایی استانبول را برای زندگی انتخاب کنید. اکثر محله های این بخش ساکت و آرام هستند و از طرف دیگر به دلیل وجود جاذبه های تریستی کم در این بخش توریستان کمی در این منطقه وجود دارند که باعث کاهش هیاهوی شهر می شود.

بخش آسیایی استانبول بیشتر دارای بافت سنتی است و برخلاف بخش اروپایی به ندرت برج های بلند در آن به چشم می خورد. البتهه این به معنی عدم پروژه های لوکس در این منطقه نیست و پروژه های مدرن و لوکس بسیاری در این منطقه وجود دارد همچنین معتبرترین و بهترین مدارس بین المللی ترکیه نیز در همین بخش واقع شده اند.

خیابان بغداد که یکی از معروفترین خیابان ها برای خرید و محل قرارگیری فروشگاه های لوکسترین و بهترین برند های دنیاست در بخش آسیایی قرار دارد.

پل بغاز دو بخش آسیایی و اروپایی را بهم متصل می کند. برای عبور با ماشین شخصی از این پل باید 150 لیر پرداخت کرد.

Leave a Comment