مشخصات سند ملکی در ترکیه

فوریه 24, 2024
مشخصات سند ملکی در ترکیه

زمانی که صحبت از خرید ملک در ترکیه می شود یکی از موارد بسیار مهمی که باید حتما به آن توجه داشته باشید سند ملکی است. زمانی که به دفاتر نوتر یا همان ثبت اسناد در ترکیه مراجعه می کنید باید با مشخصات سند ملکی در ترکیه کاملا آشنا باشید. سند ملکی به توافق نامه ای گفته می‌شود که برای خرید و فروش ملک مورد استفاده قرار می‌گیرد و در دفاتر ثبت اسناد تنظیم شده و جنبه قانونی نیز دارد. اگر شما هم قصد خرید خانه و آپارتمان در ترکیه دارید بهتر است با سند ملکی در ترکیه و مشخصات آن به خوبی آشنا شوید.

 

آشنایی با سند ملکی در ترکیه

به طور کلی در هر کشوری، زمانی که خرید یک ملک و مستغلات به صورت درست و قانونی انجام گیرد، خریدار از بابت خرید ملک یا زمین، یک سند قانونی دریافت خواهد کرد. در کشور ترکیه به سند ملکی تاپو گفته می شود که در دفاتر نوتر (ثبت اسناد) تنظیم می گردد.

 

تمامی اسناد ملکی در ترکیه، تک برگ بوده و به دور رنگ قرمز یا آبی می باشد. که سند قرمز مربوط به املاک مسکونی است و از سند آبی رنگ نیز برای زمین استفاده می‌شود.

 

اسناد ملکی که برای اتباع خارجی نیز صادر می گردد به همین صورت بوده و هیچ گونه تفاوت و تمایزی بین اسناد ملکی شهروندان ترکیه و اتباع خارجی وجود ندارد. برای اینکه از اصالت و اعتبار ستد ملکی خود مطمئن شوید، می توانید به اداره ثبت املاک ترکیه که به آن تاپو و کاداستر گفته می شود مراجعه نمایید. اداره تاپو و کاداستر در تمامی شهرهای ترکیه شعبه دارد.

 

اداره ثبت املاک در ترکیه، تنها مرجع رسمی ثبت املاک و مستغلات است که تحت نظارت مستقیم دولت ترکیه بوده که در صورت تائید و صدور سند توسط این اداره، قانونی بودن معاملات تضمین می شود. به عبارتی این اداره موظف است، اعتبار و صحت معامله انجام شده را مورد بررسی قرار داده و سند صادر کند. خریدار نیز می‌بایست پس از انجام معامله برای دریافت سند، به این اداره مراجعه کند.

 

اداره تاپو و کاداستر در ترکیه پس از بررسی و تائید صحت سند ملک مربوطه، سند را از فروشنده به خریدار انتقال می دهد. که این مرحله برای اتباع خارجی تقریبا 3 الی 5 روز به طول می انجامد.

 

بررسی مشخصات سند ملکی در ترکیه

1.عکس مالک یا همان صاحب سند

2.شرح جزئیات ملک خریداری شده مانند

İIİ : استان

İlçesi : شهر

Mahallesi: محله

Köyü : روستا

Sokağğı: خیابان یا بلوار

Mevkii: وضعیت ملک

4 .Yuzolcumu: مساحت کل زمین

  1. NİTELİĞİ: بیانگر نوع مستغلات (کاربری) و ویژگی های ملک

حاوی شماره طرح و پاکت که به ترتیب عبارتند از:

Pafta No : شماره ورقه

Ada No : شماره بلوک

Parsel No : شماره بسته یا پاکت

Sınırı: مرزها و نواحی اطراف ملک

  1. نوع مالکیت و استفاده از ملک

Kat Mülkiyeti: سند مالکیت کات مولکیتی نمایانگر حق مالکیت فرد بر زمین و کلیه املاک مسکونی است.

Kat İrtifaki: سند مالکیت کات ایرتیفاکی نمایانگر حق مالکیت فرد بر زمین و کلیه واحدهای مسکونی در حال ساخت است که شهرداری هنوز مجوز پایان کار آن را صادر نکرده است.

Devre Mulk: زمان اشتراک بدین معناست که خریدار تا تاریخ مشخصی که حتماً می‌بایست در سند قید شود، مالکیت آن زمین را بر عهده دارد.

Satış Bedelı: ارزش یا قیمت واقعی ملک خریداری شده

Niteliği: نوع مالکیت و ویژگی های مجوز ملک

Arsa Payı: سهم زمین

Blok No: شماره ساختمان

Kat No: شماره طبقه

Bağımsız Blm No: شماره واحد

Edınme Sebebi: جزئیات کامل ملک اعم از نام مالک قبلی، علت فروش یا انتقال و همچنین نحوه انتقال ملک

Sahibi: مشخصات مربوط به مالک یا مالکان فعلی ملک

Geldisi: مشخصات انتقال سند

Yevmiye / Cilt / Sahıte: شماره‌های مربوط به املاک در ثبت

Tarıhı: تاریخ انتقال و ثبت سند

تاریخ، امضاء و مُهر تأیید ثبت سند از سوی رئیس دفتر تاپو، سازمان‌ها یا ادارات محلی و اشخاص مسئول

موارد گفته شده در تمامی سندهای ملکی ترکیه وجود دارد و برای این که شما به عنوان صاحب ملک شناخته شوید، حتما باید نام شما در سند و در قسمت مالک ذکر شده باشد.

 

نکات مهم در مورد تاپو یا سند ملکی در ترکیه

برای خرید خانه در ترکیه و تنظیم سند ملکی، خریدار باید پس از انتخاب ملک و انجام مذاکرات مربوطه، مدارکی را برای این منظور تهیه و آماده کند. این مدارک عبارتند از:

  • اصل پاسپورت به همراه کپی و ترجمه رسمی آن
  • اصل کارت ملی به همراه کپی و ترجمه رسمی آن
  • دو قطعه عکس پاسپورتی
  • دریافت شماره مالیاتی از اداره مالیات ترکیه
  • در صورت گرفتن وکیل اصل و کپی وکالت نامه

 

حتما در مورد کپی ها و ترجمه اسناد توجه داشته باشید که حتما از سوی دفتر ثبت اسناد رسمی ( نوتر) در ترکیه مورد تائید یا به عبارتی کپی برابر اصل باشد. و از آنجایی که مدارک ترجمه شده در ایران تائید نمی شود و ممکن است برای شما مشکل ساز شود، بهتر است مدارک خود را در دارالترجمه هایی که مورد تائید دفاتر نوتر در ترکیه هستند، ترجمه کنید.

 

پس از خرید ملک در ترکیه و انجام امور مربوط به انتقال سند، افراد می توانند برای مصاحبه دریافت اقامت ترکیه درخواست دهند. که مدت اقامت برای خریداران ملک و خانواده آن ها می تواند یک سال، سه سال یا پنج سال باشد. که پس از اتمام مدت اقامت، در صورت داشتن شرایط لازم، امکان تمدید نیز وجود دارد.

 

اگر ملک خریداری شده ارزشی بالاتر از 400 هزار دلار داشته باشد، فرد بعد از 5 سال اقامت می‌تواند شهروندی ترکیه با خرید ملک را درخواست کند.

 

Leave a Comment