قوانین و جرایم اضافه ماندن در خاک ترکیه

نوامبر 4, 2023
قوانین و جرایم اضافه ماندن در خاک ترکیه

بسیاری از مسافران از کشورهای مختلف برای منظورهای مختلفی نظیر تفریح، تحصیل، کار و زندگی در ترکیه و یا برای سرمایه گذاری به ترکیه سفر می کنند که یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه کنند قوانین و جرایم اضافه ماندن در خاک ترکیه است. بی توجهی به این قوانین ممکن است دردسرساز شود. در این مقاله که توسط گروه پیوند هوم تهیه شده قصد داریم تا در مورد اضافه ماندن در خاک ترکیه و جریمه های آن صحبت کنیم.

مدت زمان ماندن در ترکیه با پاسپورت ایران

اتباع ایرانی با پاسپورت خود می توانند در هر 6 ماه حداکثر به مدت 90 روز در خاک ترکیه بمانند و در طی این 90 روز فرصت دارند تا برای دریافت اقامت ترکیه اقدام نمایند. توجه داشته باشید که حتی اگر در این مدت برای دریافت اقامت ترکیه اقدام کرده باشید اما کارت کیملیک شما صادر نشود، در هنگام خروج از ترکیه مشمول جریمه نقض ویزا خواهید شد.

میزان جریمه اضافه ماندن در ترکیه

مبلغ جریمه اضافه ماندن در ترکیه در ماه اول 50دلار و در ماه های دیگر برای هر ماه 10 دلار می باشد. به عنوا مثال اگر شخصی 5 ماه اضافه در ترکیه بماند برای ماه اول 50 دلار و برای ماه های بعدی هر کدام 10 دلار که در مجموع 90 دلار می شود باید پرداخت نماید.

توجه داشته باشید که این مبلغ باید به صورت لیر معادل آن در فرودگاه پرداخت شود. توجه داشته باشید که در صورت خروج داوطلبانه فرد از ترکیه این جریمه قابل پرداخت است و در صورت دستگیری فرد توسط پلیس فرد به کشور خودش دیپورت شده و 5 سال اجازه ورود به خاک کشور ترکیه را نخواهد داشت.

نحوه پرداخت جریمه اضافه ماندن در ترکیه

در هنگام خروج از خاک ترکیه در فرودگاه مبلغ جریمه شما محاسبه می شود و فرد باید جریمه را به صورت نقد و با معادل آن مبلغ به لیر در درگاه خروجی پرداخت کند. توجه کنید که در فرودگاه جایی برای پرداخت این جریمه وجود دارد که اغلب صف آن زیاد است بنابراین بهتر است که کمی زودتر به فرودگاه آمده و زمانی را برای این کار اختصاص دهید تا از پرواز خود جا نمانید.

ممنوع الورود شدن به ترکیه برای اضافه ماندن

بر طبق قوانین اعمال شده از سال 2021 افرادی که اضافه تر از مدت تعیین شده در خاک ترکیه می مانند علاوه بر جریمه نقدی بر اساس طول مدت زمان اضافه ماندن در ترکیه ممکن است ممنوع الورود نیز بشوند.

در جدول زیر به شرط پرداخت جریمه اضافه ماندن و خروج داوطلبانه مدت زمان ممنوع الورودی درج شده است.

میزان اضافه ماندنمدت زمان ممنوع الورود شدن
کمتر از ۳ ماهعدم ممنوع الورود 
بین ۳ ماه تا یکسالسه ماه ممنوع الورود
بین یکسال تا دوسالیکسال ممنوع الورود
بیشتر از دو سال دو سال ممنوع الورود

رفع دیپورتی ترکیه

افرادی که بر اساس ماندن بیش از حد مجاز در ترکیه جریمه نقدی شده اند و از پرداخت این جریمه سرباز زده و دیپورت شده اند می توانند نسبت به رفع دیپورتی خود تحت شرایطی اقدام نمایند. برای این منظور فرد باید دعوت نامه ای داشته باشد که مورد قبول دولت ترکیه واقع شد و یا اینکه با اخذ وکیلی در ترکیه برای رفع آن اقدام نماید.

Leave a Comment