قوانین جدید اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک در سال 2023

ژانویه 16, 2024
قوانین جدید اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک در سال 2023

خرید ملک در ترکیه همواره طرفداران بسیاری در بین سرمایه گذارن خارجی و به خصوص ایرانیان دارد. از آنجایی که خرید ملک در ترکیه امکان دریافت اقامت و شهروندی ترکیه را به همراه دارد بسیاری از افراد از این طریق برای دریافت اقامت اقدام می کنند. خرید و خانه آپارتمان در ترکیه با توجه به شرایط اقتصادی رو به رشد این کشور می تواند یک سرمایه گذاری مطمئن و پرسود باشد. برای اینکه بتوانید از طریق خرید ملک به اقامت ترکیه برسید باید از قوانین جدید و به روزی که در این زمینه وضع می شود آگاه باشید. در ادامه با بررسی قوانین جدید اخذ اقامت ترکیه با خرید ملک در سال 2023 با گروه پیوند هوم همراه باشید.

مروری بر قوانین گذشته خرید ملک در ترکیه

قبل از تاریخ 16 اکتبر 2023 برای اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک یک سری شرایط و قوانین مهمی تعیین شده بود که از جمله آنها، هزینه کارشناسی و یا همان اکسپرتیز ملک بود که باید حداقل باید 75 هزار دلار در شهرهای بزرگ و 50 هزار دلار در شهرهای کوچک ارزش می داشت، یکی دیگر از شرط ها این بود که ملک خریداری شده باید در محله های باز ترکیه واقع می شد و فقط همسر و فرزندان زیر 18 سال می توانستند این نوع اقامت را دریافت کنند.

قوانین جدید خرید ملک در ترکیه در سال 2023

بر اساس قوانین جدیدی که در اکتبر سال 2023 وضع شده است، برای دریافت اقامت ترکیه از خرید ملک، ارزش ملک خریداری شده باید حداقل 200 هزار دلار باشد و بزرگ و یا کوچک بودن مطرح نیست. نکته مهم این است که مبلغ 200 هزار دلار باید در سند یا تاپو ذکر شود.

قانون جدید مشمول افرادی که قبل از تاریخ 16 اکتبر 2023 ملک خریداری کردند و سند زدند نمی شود.

محله ها و مناطقی که به اصطلاح بسته بودند همچنان مانند سابق بسته هستند و باز نشده اند.

هزینه دریافت پاسپورت که در گذشته 400 هزار دلار بود تغییری نکرده و همچنان همان 400 هزار دلار است ولی احتمال افزایش قیمت بسیار محتمل است.

نکات مهم در قوانین جدید خرید ملک در ترکیه

در قوانین جدید که در نظر گرفته شده اند گزارش کارشناسی ملک (اکسپرتیز) حذف شده و  افراد می توانند هر خانه ای با هر ارزشی حتی 50 هزار دلار را خریداری کنید. ولی نکته مهم این است که برای اخذ اقامت ترکیه باید حتما در سند مبلغ 200 هزار دلار و یا بیشتر را نشان بدهید که به این معنی است که باید مالیات بیشتری را پرداخت نمایید. لازم به ذکر است در حال حاضر مالیات خرید ملک در ترکیه 4 درصد است.

برای کسب اطلاعات دقیق از قیمت ملک در ترکیه و کسب اطمینان از اینکه ارزش واقعی ملک با مبلغی پرداخت می کنید یکسان است و تفاوت بسیاری ندارد، بهترین کار دریافت گزارش رسمی از یک اکسپرتیز ملک است.

 

دریافت گزارش از ملک به خریداران خارجی کمک می کند تا از کلاهبرداری ها در امان بمانند چون برای یک فرد خارجی آگاهی از قیمت دقیق ملک با توجه به شرایط موجود در آن کشور و منطقه کمی دشوار است. اما با کمک یک کارشناس رسمی خیال خریدار از هزینه ارزش واقعی ملک راحت است.

لازم به ذکر است طبق عرف ارزش معاملاتی ملک عموما 20 تا 30 درصد بیشتر از رقم کارشناسی ملک است. پس اگر صرفا برای اخذ اقامت ترکیه نمیخواهید ملکی را بخرید حتما اکسپرتیز را بگیرید.

نکته دیگر این است که در قوانین جدیدی سن فرزندان برای دریافت این نوع اقامت به زیر 25 سال رسیده است و فقط کافی است تا اسم فرزند در سند هم ذکر شود تا به فرزندان نیز اقامت تعلق گیرد. همچنین پدر و مادر خریدار هم می تواند بواسطه خرید ملک فرزندشان به عنوان مهمان اقامت توریستی بگیرند.

افراد و خانواده هایی قصد خرید ملک و مهاجرت به ترکیه دارند، هیچ وقت نباید زمان خرید و دریافت اقامت در شرایط مساعد را از دست بدهند چون در کشور ترکیه قوانین برای خریداران خارجی به یکباره اعلام می شود در نتیجه ممکن است دیگر شرایط شما با قوانین جدید هم راستا نباشد و فرصت خرید خانه و آپارتمان در ترکیه را از دست بدهید.

 

Leave a Comment