عوامل موثر بر قیمت ملک در استانبول

مارس 14, 2024
عوامل موثر بر قیمت ملک در استانبول

خرید ملک در استانبول می تواند برای بسیاری از سرمایه گذاران و علاقه مندان به زندگی در ترکیه جذاب باشد. استانبول شهری بزرگ و شلوغ که اقتصاد پررونق و وجود شرکت ها و نمایندگی های بسیاری از برند های داخلی و خارجی در این شهر باعث علاقه مندی بسیاری به استانبول شده است. برای خرید خانه در استانبول باید به درستی عوامل موثر بر قیمت ملک را بررسی کنید تا بتوانید بهترین انتخاب و تصمیم را در این حیطه داشته باشید و از آنجایی که قیمت ملک در استانبول نسبت به آنتالیا، ازمیر و آنکارا کمی گرانتر است باید توجه بیشتری در این خصوص داشته باشید. در ادامه با بررسی عوامل موثر بر قیمت ملک در استانبول با گروه پیوند هوم همراه باشید.

 

مهم ترین عوامل موثر بر قیمت ملک در استانبول

قیمت ملک از مهمترین فاکتورها در زمان خرید ملک می باشد و افرادی که به دلیل مهاجرت و یا سرمایه گذاری در ترکیه می خواهند خانه و یا آپارتمانی را خریداری کنند ضروری است تا از عوامل موثر بر قیمت ملک در ترکیه به خوبی آگاه باشند. شهر استانبول ترکیه به دلیل برخورداری از امکانات رفاهی و تفریحی، اقنصاد پویا، قیمت مناسب املاک، ارتباط با اروپا و شرایط آسان اعطای شهروندی از مقاصد جذاب برای خرید ملک به حساب می آید.

 

استانبول مانند پل ارتباطی بین دو قاره آسیا و اروپا است که باعث افزایش اهمیت بین اللمللی آن شده و در نتیجه خریداران و سرمایه گذاران بسیاری جذب این ویژگی آن شده اند. عوامل موثر بر قیمت ملک در استانبول به  شرح زیر می باشند.

  • موقعیت مکانی ملک
  • نوع کاربری ملک
  • سال ساخت و کیفیت ملک
  • متراژ ملک
  • روند بازار و زمان خرید ملک
  • تعداد طبقات
  • مسافت آن به ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی
  • هزینه های ساخت و ساز ملک
  • امکانات و دسترسی های محلی
  • دید و منظره ملک

موقعیت مکانی ملک

موقعیت مکانی یک ملک و به عبارتی لوکیشن و محل قرارگیری آن یکی از اصلی ترین و تاثیرگذارترین موارد در قیمت است. در واقع لوکیشن ملک فاصله دسترسی به امکانات و خدمات شهری مختلف را تعیین می کند. معمولا ملک‌هایی که در نزدیکی مراکز خرید، بیمارستان ها و درمانگاه ها، مدارس و حمل‌ونقل عمومی تقاضای بیشتری در بین خریداران داشته و قیمت بالاتری دارند.

 

همچنین مناطق نزدیکتر به مرکز شهر و یا مناطق تفریحی و تجاری گرانتر هستند به عنوان مثال برای خرید خانه در مرکز شهر و مناطق قدیمی استانبول به سرمایه بیشتری نیاز خواهید داشت.

 

نوع کاربری ملک

نوع کاربری ملک از عوامل مهمی است که بر روی قیمت تاثیر می گذارد. در استانبول انواع مختلفی ملک نظیر واحدهای آپارتمانی مختلف تا خانه های ویلایی و یا املاک تجاری، اداری و مسکونی وجود دارد که قابل خریداری هستند و قیمت های مختلفی بر اساس نوع کاربری برای آن ها تعیین شده است. املاک تجاری، ویلایی و اداری در قیاس با املاک آپارتمانی از قیمت بالاتری برخوردارند. در واقع نوع کاربری این ملک‌ها تاثیر مستقیم روی قیمت آن‌ها خواهد دارد.

 

متراژ ملک

ابعاد و متراژ ملک نیز بر روی قیمت ها بسیار تاثیرگذار است، هر چه متراژ بیشتر فضاهای خانه بزرگتر و اتاق ها بیشتر و در نتیجه قیمت ها نیز بیشتر است و رابطه مستقیمی بین قیمت و متراژ وجود دارد.

 

سال ساخت و کیفیت ملک

سال ساخت و کیفیت ساخت ملک  دو  فاکتور تعیین کننده برای قیمت ملک در استانبول هستند. بطوریکه این عوامل می‌توانند به شکل مستقیم و غیرمستقیم قیمت ملک را تحت تأثیر قرار دهند. به زبان ساده تر خانه های نوساز ارزش بیشتری داشته و گرانتر هستند. در بناهای جدیدتر از امکانات به روزتر و تکنولوژی های بروز استفاده می شود که برای خریداران جذابتر بوده و باعث افزایش قیمت ملک نیز می شوند. البته توجه داشته باشید قیمت املاک در دست ساخت در مقایسه با املاک آماده کمتر است.

 

روند بازار و زمان خرید ملک

بازار ملک و زمان خرید از عوامل موثر بر قیمت ملک در استانبول می باشند. بازار مسکن به عرضه و تقاضا، شرایط اقتصادی و سیاسی و کشور بستگی دارد. اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد باعث افزایش قیمت ها شود و عوامل ساسی و اقتصادی و وضع قوانین جدید در زمینه املاک می تواند تاثیر بر بازار مسکن ترکیه بگذارد.

 

تعداد طبقات ملک

تعداد طبقات ملک، در املاک آپارتمانی مد نظر است و طبقه ای که واحد مورد نظر در آن قرار دارد بر رو قیمت تاثیر دارد. برای مثال واحدی که در طبقات بالاتر قرار داردو از خیابان دورتر است قیمت بیشتری دارد نسبت به واحدی که در طبقه پایین است چرا که دید و منظره بهتری داشته و از هیاهوی شهر دورتر است.

 

نزدیکی به ایستگاه های حمل و نقل عمومی

 

استانبول شهری بزرگ بوده و سیستم حمل و نقل عمومی بسیار گسترده و متنوعی دارد که هرچقدر ملک به ایستگاه های وسایل حمل و نقل عمومی نزدیکتر باشد قیمت بیشتری دارد چرا که رفت و آمد در شهر آسانتر بوده و با توجه به گرانی سوخت استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس، متروباس و… برای شهروندان به صرفه تر بوده و نزدیکی ملک به این سیستم باعث بیشتر شدن ارزش ملک می شود.

 

هزینه های ساخت و ساز ملک

از جمله دیگر موارد تاثیرگذار در قیمت ملک در استانبول، هزینه های ساخت و ساز ملک است. میزان هزینه های صرف شده برای ساخت ملک و کم بودن طول مدت ساخت هزینه نهایی ملک را تعیین می کند که این دو عامل با توجه به کیفیت هر پروژه ای می تواند متغییر باشد. استفاده از مصالح با کیفیت و تجهیزات و امکانات مدرن در عمر بنا بسیار تاثیرگذار بوده و استفاده از طراحی مناسب و ایجاد فضاهای متناسب با نیاز هزینه بر بوده و در نتیجه بر روی قیمت نقش تعیین کننده دارد.

 

 امکانات و دسترسی های محلی

میزان امکانات و دسترسی‌های محلی نیز بر روی قیمت خانه در استانبول نقش تعیین کننده دارد. اگر منطقه مورد نظر در مناطق خارج از شهر و به دور از امکاناتی مانند وسایل حمل و نقل عمومی، پارک و فضای سبز، مراکز تجاری و تفریحی، رستوران و کافه، فروشگاه‌ها و امکاناتی از این دست باشند، ارزش کمتری نسبت به ملک‌های داخل شهر خواهند داشت.

 

دید و منظره ملک

دید و منظره خانه و آپارتمان های استانبول از فاکتورهایی است که بر قیمت ملک استانبول تاثیر دارد. ملک هایی که رو به دریا هستند و منطره آن ها دریای مرمر هستند قیمت آن ها تقریبا دو برابر ملک های دیگری هستند که منظره خاصی ندارند. همچنین وجود فضای سبز در پروژه های مسکونی که باعث زیبا شدن چشم انداز ملک و افزایش ارزش ملک می شوند.

 

Leave a Comment