شرایط اقامت توریستی ترکیه در سال 2023

آگوست 7, 2023
شرایط اقامت توریستی ترکیه در سال 2023

تواند صرفا سفر و گردش باشد و یا انجام اموری مانند شرکت در دوره های آموزشی کوتاه مدت، یادگیری و تقویت زبان ترکی، آشنایی با بازار کار ترکیه و یا اجاره و خرید ملک در ترکیه باشد. مدت اقامت توریستی در کشور ترکیه یک سال است که در طول این یک سال می توانید شرایط و مدارک لازم برای کار در ترکیه را فراهم نمایید. در ادامه قصد داریم به بررسی شرایط اقامت توریستی ترکیه در سال 2023 بپردازیم.

درباره اقامت توریستی ترکیه در سال 2023

یکی از روش های دریافت اقامت ترکیه، اقامت توریستی می باشد در این روش مدت اقامت در ترکیه کوتاه بوده و یکساله است که یکی از محبوب ترین و پرطرفداراترین روش دریافت اقامت است. برای کسانی که می خواهند کمتر از 90 روز در ترکیه باشند نیازی به دریافت ویزا توریستی نیست و ویزای توریستی برای افرادی است که قصد دارند بیشتر از 90 روز در خاک ترکیه بمانند.

اتباع ایرانی می توااند تا 90 روز بدون دریافت اقامت توریستی در ترکیه باشند اما در صورت ماندن بیش از زمان تعیین شه باید به ازای هر روز اقامت غیرقانونی جریمه پرداخت کنید.

توجه کنید که افرادی که منظور سفر به ترکیه سفر می کنند اجازه کار و تحصیل در این کشور ندارند مانند ویزای شنگن که دارندگان آن اجازه و حق کار و یا تحصیل در کشورهای عضو اتحاد شنگن را ندارند.

یکی از مزایای دریافت اقامت توریستی ترکیه این است که می توانید مدت طولانی تری در ترکیه بوده و به نقاط مختلف آن سفر کنید همچنین می توانید به دفعات از مرز ترکیه عبور کنید و هیچ نگرانی از این بابت نخواهید داشت.

اقامت توریستی ترکیه یکساله است و حداکثر تا 5 سال می توان آن را تمدید نمود.

کار در ترکیه با اقامت توریستی

در صورتی که 6 ماه از اقامت شما در ترکیه گذشته باشد و شما از طریق خرید ملک و یا اجاره ملک برای دریافت اقامت توریستی اقدام کرده باشید می توانید با دریافت مجوزهای مربوطه به کار در ترکیه بپردازید. برای دریافت مجوز کار داشتن کارت اقامت یا همان کیملیک کارت الزامی است. اجازه کار زمانی صادر می گردد که فرد توسط یک کارفرمای ترک استخدام گردد و توسط او بیمه شود.

قوانین اقامت توریستی در ترکیه

یکی از کم هزینه ترین روش های اقامت بلند مدت در ترکیه (بیش از 90 روز) دریافت اقامت توریستی است که در بین ایرانیان نیز بسیار پرطرفدار می باشد. البته سختگیری هایی از سوی اداره مهاجرت ترکیه برای دریافت اقامت توریستی وجود دارد مخصوصا در سال اول. همچنین با توجه به قوانین جدید در سال 2023 اداره مهاجرت ترکیه فقط به اتباع اکراینی اجازه دریافت اقات توریستی از طریق اجاره ملک در ترکیه می دهد.

یکی از اصلی ترین شرایط دریافت اقامت توریستی ترکیه داشتن گردش حسابی مشخص است همچنین داشتن اقوام در ترکیه امکان و شانس دریافت این نوع اقامت را افزایش می دهد.

شرایط دریافت اقامت توریستی ترکیه در سال 2023

برای دریافت اقامت توریستی ترکیه باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • در صورت خرید و اجاره ملک در ترکیه باید سند رسمی ملک و یا اجاره نامه مورد تائید رسمی دفاتر نوتر قرار گیرد.
  • گردش مالی حساب شما باید حداقل 500 دلار برای هر ماه اقامت در ترکیه باشد.
  • باید مدارک هویتی مانند شناسنامه ترجمه رسمی شود.
  • هزینه بیمه درمانی برای به ازای هر فرد پرداخت شود.
  • پاسپورت معتبر به همراه 4 قطعه عکس نیز مورد نیاز می باشد.

اقامت توریستی ترکیه از طریق اجاره نامه

باید گفت که در حال حاضر و در سال 20023 بر اساس قوانین جدید دریافت اقامت توریستی ترکیه از طریق اجاره نامه برای ایرانیان امکان پذیر نمی باشد. اگرچه این روش کم هزینه بوده و برای متقاضیان آسانتر بود اما این قانون تغییر کرده است و شانس رد شدن درخواست اقامت توریستی شما از طریق اجاره ملک در ترکیه بسیار بالا می باشد. که در صورت رد شدن باید حداکثر تا 10 روز خاک ترکیه را ترک کنید و امکان ثبت درخواست مجدد نیز تا 6 ماه وجود نخواهد داشت.

تمدید اقامت توریستی ترکیه

تمدید اقامت توریستی ترکیه در سال 2023 بیشتر به عواملی نظیر وضیعت کشور و وضیعت کرونا بستگی دارد. برای تمدید این نوع اقامت لازم است تا 60 روز پیش از پایان مهلت اقامت توریستی برای این منظور اقدام نمایید.

همچنین لازم است تا بیمه نامه توریستی خود را نیز به مدت یک سال دیگر تمدید نمایید.

دریافت بیمه نامه توریستی برای کودکان زیر 10 سال الزام نمی باشد.

Leave a Comment