رجیستری موبایل در ترکیه

دسامبر 6, 2023
رجیستری موبایل در ترکیه

ترکیه از کشورهای همسایه ایران که با داشتن جاذبه های مختلف طبیعی و تفریحی هر ساله مسافران بسیاری را به خود جذب می کند. همچنین به دلیل بهتر بودن شرایط اقتصادی و اجتماعی و به صرفه بودن سرمایه گذاری در ترکیه بسیاری از ایرانیان تصمیم به خرید ملک در ترکیه و زندگی در این کشور می گیرند. موبایل ها و گوشی های هوشمند بخش جداناپذیری از زندگی هر فردی شده در زمان سفر و و مهاجرت به ترکیه، یکی از مسائل مهم رجیستری موبایل و نحوه رجیستری موبایل در ترکیه است. در این مقاله با بررسی رجیستری موبایل در ترکیه با ما همراه باشید.

رجیستری موبایل چیست؟

قبل از بررسی رجیستری موبایل در ترکیه بهتر است اول بدانیم که رجیستری موبایل چیست؟ اصطلاح رجیستری موبایل را حتما شنیده اید، رجیستری در واقع ثبت IMEI یا همان شناسه 15 رقمی دستگاه موبایل در شبکه تلفن همراه هر کشور است. هدف از این کار ثبت هویت دستگاه و پرداخت هزینه های گمرکی مربوط به آن می باشد. بنابراین هر دستگاه موبایل پس از ورود به کشور جهت استفاده باید حتما رجیستر شود.

در ترکیه هم مانند ایران قوانین رجیستری وجود دارد و در صورتی که تلفن همراه از خارج از ترکیه به این کشور وارد شود، لازم است تا دستگاه رجیستری شده و هزینه آن پرداخت شود.

هزینه رجیستری موبایل در ترکیه

اگر موبایل خود را از خارج به این کشور وارد کرده باشید برای رجیستری و استفاده از آن باید مبلغی را پرداخت نمایید. تعرفه رجیستری معمولا به صورت سالانه و یا هر چند سال یکبار تغییر می کند. هزینه رجیستری موبایل در ترکیه در سال 2023 تقریبا حدود 2732 لیر می باشد. این مبلغ ممکن است زیاد به نظر برسد اما به دلیل گرانتر بودن موبایل در ترکیه، در نظر بسیاری از افراد پرداخت هزینه رجیستری به صرفه تر از خرید تلفن همراه در ترکیه است.

شرایط رجیستری تلفن همراه در ترکیه

برای رجیستری موبایل در ترکیه یکی از مهم ترین شرایط داشتن پاسپورتی است که حداکثر 120روز از مهر ورود آن به ترکیه گذشته باشد. توجه داشته باشید که در صورت ورود شما به ترکیه بیش از 120 روز باشد رجیستری تلفن همراه ممکن نیست. پس با داشتن پاسپورت میتوانید رجیستری را انجام داده و هزینه رجیستری را پرداخت کنید تا بتواندی بدون مشکل از موبایل خود در ترکیه استفاده کنید.

مراحل رجیستری موبایل در ترکیه

رجیستری تلفن همراه در ترکیه توسط سامانه دولت الکترونیک (e-Devlet) انجام می پذیرد. برای ورود به این سامانه و استفاده از آن داشتن اقامت ترکیه الزامی است. هر فرد از طریق رمز دولت الکترونیک می تواند وارد این سامانه شود و پس از ثبت IMEI دستگاه مورد نظر و پرداخت هزینه های مربوط اقدام به رجیستری تلفن همراه خود کند.

لازم به ذکر است اگر IMEI تلفن خود را نمی دانید برای پیدا کردن آن به جعبه دستگاه نگاه کرده و یا با شماره گیری کد #06#* از آن مطلع شوید.

تا چه مدت در ترکیه می توان بدون رجیستری از موبایل استفاده کرد؟

بر اساس قوانین رجیستری در ترکیه، تلفن همراهی که از خارج وارد ترکیه شده است، به مدت 120 روز امکان استفاده بدون رجیستری دارد و شما می توانید بدون ثبت کد[U1]  IMEI در سامانه از ان استفاده نمایید و اما بعد از گذشت 120 روز آنتن دستگاه قطع شده و از شبکه خارج می شود و برای تداوم استفاده لازم است تا مراحل رجیستری در ترکیه را انجام دهید.

شرایط خرید موبایل در ترکیه‌

برخی از افراد ترجیح می دهند تا هنگام مهاجرت به ترکیه تلفن همراه خود را به ترکیه آورده و هزینه های رجیستری را پرداخت کنند و برخی دیگر تصمیم می گیرند تا از ترکیه موبایل بخرند تا دیگر نیازی به پرداخت جداگانه هزینه ای برای رجیستر نداشته باشند. در ترکیه قیمت تلفن همراه کمی بیشتر از ایران و سایر کشورها ممکن است باشد اما با خرید موبایل در ترکیه دیگر نیازی به طی کردن مراحل رجیستری و پرداخت هزینه برای آن نخواهید داشت و از همان لحظه خرید دستگاه می توانید به راحتی از آن استفاده کنید.

خرید تلفن همراه در این کشور به صورت نقد و یا اقساط امکان پذیر است در نتیجه شرایط راحتتری برای خرید وجود دارد و نیازی به پرداخت یکجای هزینه نیست چرا که خرید اقساطی با کارت اعتباری در ترکیه بسیار رایج است.


 [U1]

Leave a Comment