دلایل مسدود شدن حساب ایرانیان در ترکیه

نوامبر 11, 2023
دلایل مسدود شدن حساب ایرانیان در ترکیه

مسدود شدن حساب ایرانیان در ترکیه می تواند دلایل خاص خود را داشته باشد که این قضیه نگرانی هایی را برای ایرانیان مقیم ترکیه و مشاغل و شرکت های فعال در ترکیه داشته باشد. مسدود شدن حساب ایرانیان در ترکیه در سال‌های اخیر با یک رشد قابل توجهی روبرو بوده است باعث افزایش نگرانی و دغدغه های بسیاری از ایرانیان و سایر اتباع خارجی که در ترکیه زندگی می کنند شده است. لازم به ذکر است پیچیدگی های مقررات مالی در برخی موارد باعث مسدود شدن غیرمنتظره حساب ها می شود. در این مقاله می خواهیم به بررسی دلایل مسدود شدن حساب ایرانیان در ترکیه بپردازیم.

چرا حساب ایرانیان در ترکیه مسدود می شود؟

همه بانک های ترکیه تحت نظارت آژانس مقررات و نظارت بانکی BRSA)) هستند و استانداردهای بین المللی در آن ها رعایت می شود. اما با توجه به همه این موارد، حساب بانکی اتباع خارجی در ترکیه می تواند بر اساس عواملی نظیر وضع قوانین جدید یا تغییر قوانین موجود، اقدامات ضد پولشویی، استفاده تجاری از حساب شخص و … می توانند مسدود شوند.

اگرچه ممکن است چنین اقداماتی با هدف حفظ منافع ملی یا تضمین ثبات مالی انجام شود، با این حال ممکن است به طور ناخواسته فعالیت‌ها‎ی شخصی یا تجاری خارجیان مقیم ترکیه را مختل نماید.

دلایل مسدود شدن حساب ایرانیان در ترکیه

مسدود شدن حساب های ایرانیان در ترکیه ممکن است بر اساس دلایل متعددی صورت بگیرد به عنوان مثال نقص قوانین بانکی، اقدامات مشکوک به کلاهبرداری و غیره از دلایل مسدود شدن می توانند باشند اما مسدود شدن غیر قابل توضیح و ناگهانی حساب یک اتباع خارجی می تواند برای فرد دردسر ساز بوده و منجر به نارضایتی و عدم اطمینان به سیستم بانکی شود. به همین دلیل برای درک بهتر پیچیدگی های این موضوع می خواهیم به بررسی دلایل مسدود شدن حساب ایرانیان در ترکیه بپردازیم.

استفاده تجاری از حساب شخصی

یکی از مهمترین دلایل مسدود شدن حساب ایرانی ها در ترکیه، استفاده از حساب های شخصی برای فعالیت ها و مقاصد تجاری مختلف است. بر اساس قوانین ترکیه استفاده از حساب های شخصی صرفا باید در راستای فعالیت ها و تراکنش های مالی فردی استفاده شود و هر گونه فعالیت تجاری از طریق خساب های تجاری صورت بپذیرد. لازم به ذکر است که ایرانیانی که تحت عنوان حساب‌ها‎ی شخصی به فعالیت‌ها‎ی تجاری می‎پردازند با خطر مسدود شدن حساب‌ها‎ی خود مواجه می باشند.

نقص مدارک در زمان افتتاح حساب

نقص مدارک مورد نیاز برای افتتاح حساب یکی دیگر از دلایل شایع مسدود سازی حساب اتباع ایرانی در ترکیه است. بانک ها و موسسه های مالی در ترکیه برای قوانین و رویه های سختگیرانه ای برای جلوگیری با پولشویی و تامین مالی تروریسم در نظر گرفته است که عدم ارائه کامل مدارک و اسناد هویتی، کارت اقامت و مدارک مربوط به تجارت می تواند باعث مسدود شدن حساب توسط بانک شود.

جابجایی‌های ارزی مشکوک (پولشویی)

جابه جایی و نقل انتقالات مشکوک پول که امکان ارتباط آن با فعالیت های پولوشویی وجود دارد باعث مسدود شدن حساب ها می شود چرا که مبارزه با پولشویی برای بانک های ترکیه بسیار حائز اهمیت است. حساب هایی که با آن ها معاملات بزرگ و پی در پی با مبالغ بالا صورت می گیرد در حالی که بدون دلایل روشن و اهداف تجاری مشخص هستند مورد بررسی بانک ها قرار می گیرند که در نهایت منجر به مسدود شدن حساب می شود.

پیشگیری از مسدودی حساب در ترکیه

برای پیشگیری از مسدودی حساب‌ها‎ی شخصی ایرانیان در ترکیه، دارندگان حساب باید از رعایت مقررات بانکی ترکیه و اقدامات پیشگیرانه ضد پولوشویی(KYC) اطلاعات دقیق داشته و اطمینان حاصل نمایند. اقدامات پیشگیرانه کلیدی به شرح زیر هستند:

  • جداسازی فعالیت ها و تراکنش های شخصی و تجاری با ایجاد یک حساب تجاری جدا برای کارهای تجاری
  • اطمینان از کامل و بی نقص بودن کلیه مدارک خواسته شده توسط بانک برای افتتاح حساب بانکی در ترکیه
  • اقدام شفاف و توجیه کلیه معاملات از طریق فعالیت‌ها‎ی تجاری مشروع، ارائه اسناد پشتیبانی مناسب.
  • کسب اطلاعات دقیق و دریافت مشاوره صحیح قبل از افتتاح حساب بانکی در ترکیه

Leave a Comment