خرید و فروش ملک و انتقال سند از طریق دفاتر نوتر در ترکیه

سپتامبر 15, 2023
خرید و فروش ملک و انتقال سند از طریق دفاتر نوتر در ترکیه

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی و نقل یکی از اخبار تازه منتشر شده در زمینه خرید و فروش ملک و انتقال سند از طریق دفاتر نوتر در ترکیه بپردازیم. دفاتر نوتر مانند دفتر اسناد رسمی در ایران است و برای انتقال سند در ترکیه به این ادارات مراجعه کرد.این مقاله نقل شده توسط گزارش یکی از منابع خبری معتبر در ترکیه است.

سند زدن در ترکیه راحتتر شد

مصطفی حکان اوزلماچیلی، از کارشناسان خبره در زمینه املاک بیان کرد که از از تاریخ 1 جولای 2023، عملیات خرید و فروش ملک‌ها در دفاتر نوتر با پرداخت هزینه اضافی انجام خواهد گرفت.

مصطفی حکان اوزلماچیلی، در این باره به صحبت خود افزود که این آیین‌نامه در بسته قضایی ششم سال 2022 منتشر شده است که موعد شروع آن از 1 ژانویه بوده است اما بنا به دلایلی اجرای آن به تاریخ 1 جولای موکول شده است.

همچنین وی در ادامه سخنانش افزود: “با جرایی شدن این آیین‌نامه جدید، امکان انجام عملیات فروش ملک در ترکیه توسط دفاتر نوتر به جای دفاتر ثبت املاک (که در ترکیه به آن تاپو گفته می شود) فراهم شده است. بنابراین انتظار می‌رود که از تاریخ 1 جولای 2023، دفاترهای نوتر قادر به انجام قرارداد فروش ملک شوند.

از این پس در خواست صدور قراردارد از طریق برنامه ای به نام درخواست نوبت دهی الکترونیکی که در سامانه ای با نام دروازه اینترنتی دولت وجود دارد انجام خواهد گرفت. بر اساس تعرفه تعیین شده برای هزینه نوتر در سال 2023 هنگام صدور قراردارد فروش ملک در ترکیه، هزینه نوتری دریافت شده توسط ادارات نوتر حدود یک هزارم ارزش ملک به فروش رسیده خواهد بود. با این حال حداقل و حداکثر مبلغی برای این هزینه در مظر گرفته شده به طوری که هزینه نوتری نمی تواند کمتر از 500 لیر و بیشتر از 4 هزار لیر برای ارزش ملک باشد. لازم به ذکر است علاوه بر این هزینه شهروندان باید هزینه مالیات املاک و هزینه سرمایه گردان ثابت نیز پرداخت کنند.

نحوه فرآیند درخواست صدور قرارداد ملک در ترکیه

مصطفی حکان اوزلماچیلی در همین خبر گفت: “برای ارسال درخواست لازم است تا به سامانه “درخواست*نوبت دهی الکترونیکی” اتحادیه نوترهای ترکیه مراجعه کنید. بدین صورت که:

  1. ملک مورد نظر برای فروش، از لیست ملک‌های ثبت شده انتخاب می شود.
  2. در مرحله بعد اطلاعات هویتی، آدرس و اطلاعات تماس طرفین معامله در سامانه وارد می شود.
  3. ارزش مالیاتی ملک همراه با قیمت فروش توسط طرفین تعیین می شود. لازم به ذکر است در معاملاتی که طرف خریدار خارجی است، مبلغ ملک به ارز در برگه خرید ثبت می شود.
  4. اسناد مبنایی مربوط به اطلاعات و مدارک ثبت شده در سامانه توسط طرفین بارگذاری خواهد شد.

فروشنده و خریدار موظف هستند تا در زمان مراجعه به دفاتر نوتر، اصل مدارکی که در سامانه بارگذاری کرده اند را به همراه داشته باشند. در زمان ارسال درخواست در سامانه می توان یک دفتر نوتر را برای مراحل انجام نقل و انتقالات سند ملکی در ترکیه انتخاب کرد.

دفاتر نوتر برگه درخواست را از طریق سامانه اتحادیه نوترهای ترکیه دریافت خواهند کرد.

مصطفی حکان اوزلماچیلی در ادامه افزود که نوترها در فرآیند تهیه برگه درخواست از طریق سامانه TAKPAS می توانند به طور مستقیم اطلاعات ثبتی مربوط به ملک و اسناد و اطلاعات مرتبط را به مدیریت کل ثبت املاک و کاداستر ارسال کنند.

در صورت کمبود و یا نقص در مدارک درخواستی به ثبت املاکی که ملک در آن ثبت شده ارسال می گردد و پس از کامل شدن اسناد و مدارک مربوطه نوتر با رعایت قوانین تعیین شده و عدم وجود موانع حقوقی برای فروش ملک قرارداد را تنظیم خواهد کرد.

نوتر برای تنظیک قرارداد هزینه ثبت ملک را که به ارزش یک هزارم ملک مورد معامله است دریافت خواهد کرد.

پس از ارائه درخواست شماره پیگیری به طرفین معامله پیامک خواهد شد که در آن تاریخ و ساعت حضور در نوتر برای امضای قرارداد اعلام خواهد شد. بعد از امضای قرارداد و تکیل فرم های مروبوطه خریدار برگه مالکیت و یا همان سند را دریافت خواهد کرد.

Leave a Comment