تعداد دفعات مجاز تمدید اقامت ترکیه

تعداد دفعات مجاز تمدید اقامت ترکیه

در دهه های گذشته مهاجرت و زندگی در ترکیه در بین ایرانیان بسیار پرطرفدار شده است. اما یکی از موضوعاتی که ذهن متقاضیان مهاجرت به ترکیه را درگیر کرده است تعداد دفعات مجاز تمدید اقامت در ترکیه است. همانطور که می دانید اقامت با تابعیت تفاوت هایی دارد و داشتن اقامت حضور دائمی شما در آن کشور را تضمین نمی کند. داشتن اقامت هر کشوری به این معناست که شخص اجازه دارد برای مدت معینی در آن کشور بماند. اما خبر خوب این است که اقامت را با کمک روش هایی قانونی می توان تمدید کرد. در ادامه ی خواهیم به بررسی تعداد دفعات مجاز تمدید اقامت ترکیه بپردازیم.

 

تفاوت اقامت و شهروندی ترکیه

قبل از اینکه بخواهیم به سوال تعداد دفعات مجاز تمدید اقامت ترکیه چقدر است بپردازیم، بهتر است تفاوت اقامت و شهروندی ترکیه بررسی کنیم. افرادی که موفق به دریافت اقامت ترکیه می شوند یعنی اجازه زندگی و سکونت در ترکیه برای مدت مشخص را با هدف تحصیل، کار، سرمایه گذاری و یا اهداف مورد تائید اداره مهاجرت ترکیه دریافت کرده اند. به عبارتی در این صورت حضور شما در کشور مقصد موقت بوده و به محض تمام شدن مدت اعتبار اقامت باید به کشور خود باز گردید و یا برای تمدید اقامت خود اقدام نمایید.

 

در حالی که تابعیت یا شهروندی ترکیه نیاز به تمدید ندارد و دائمی است. پس از دریافت پاسورت ترکیه شما به عنوان یک شهروند ترکیه محسوب می شوید و هیچ فرقی با سایر افراد بومی آن کشور نخواهید داشت. هر نوع اقامتی در ترکیه قابلیت تغییر به تابعیت و شهروندی را دارد به شرطی که قوانین مربوط به آن را عملی کنید. این قوانین به شرح زیر هستند:

  • حداقل به ‌مدت 5 سال در ترکیه اقامت داشته ‌باشید.
  • در مدت زمان 5 سال اقامت خود بیش از 150 روز خارج از خاک ترکیه نبوده باشید.
  • فاقد هرگونه سوابق کیفری یا محدودیت قانونی در کشور ترکیه باشید.

 

تعداد دفعات تمدید مجوز اقامت در ترکیه

روش های مختلفی برای دریافت اقامت ترکیه وجود دارد و بهتر است تعداد دفعات مجاز تمدید اقامت ترکیه بر اساس نوع اقامت مورد بررسی قرار بگیرد. سرمایه گذاری در ترکیه، تحصیل، کار و خرید ملک در ترکیه همگی از روش های اخذ اقامت ترکیه هستند.

 

تمدید اقامت از طریق سرمایه گذاری ملکی

یکی از انواع اقامت های قابل تمدید ترکیه، اخذ اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه می باشد. حداقل ارزش ملک خریداری شده برای این منظور باید 250 هزار دلار کانادا می باشد. در این روش ملک حتما باید از نوع مسکونی بوده و آماده سکونت باشد. با این روش امکان دریافت اقامت برای همسر و فرزند زیر 18 سال وجود دارد. با دریافت این اقامت هر 2 سال یکبار می توانید اقامت خود را تمدید نمایید. برای تمدید شرایط زیر مورد نیاز می باشد:

  1. سند ملک فقط به نام خود شخص باشد
  2. ملک خارج از محدوده مناطق ممنوعه باشد
  3. ملک مسکونی باشد فرد دقیقاً در همان ملک سکونت داشته ‌باشد
  4. فرد در شرکت‌های ترک یا مشاغل سیاه اشتغال به کار نداشته ‌باشد

 

لازم است تا 3 ماه قبل از پایان یافتن مدت اعتبار اقامت به اداره مهاجرت ترکیه مراجعه و برای تمدید آن اقدام نمایید. پس از گذست 5 سال از مدت اقامت شما در ترکیه و به شرط رعایت موارد گفته شده در بالا می توانید پاسپورت ترکیه دریافت کنید.

 

تمدید اقامت کاری یا چالیشما ایزین

اقامت کاری یکی دیگر از انواع اقامت های پرتقاضای ترکیه است که قابل تمدید نیز می باشد. این اقامت به افراد دارای تخصص در زمینه ای خاص که از یک شرکت در ترکیه نامه دعوت به کار دریافت کرده باشند اعطا می شود. مدت زمان این اقامت در سال اول به ‌صورت یک ساله و در سال دوم بنا به درخواست کارفرما یک سال یا دو ساله است. تمدید اقامت کاری به نظر کارفرما وابسته است و توسط او نیز انجام می شود چرا که یکی از شرط های ضروری تمدید این اقامت رد شدن نام فرد در لیست بیمه شرکت است.

 

در این روش محدودیتی برای تمدید وجود ندارد و تا زمانی که شرکت به تخصص شما نیاز داشته باشد و برای شما بیمه رد کند می تواند اقامت تمدید شود. در این روش هم پس از گذشت 5 سال می‌توانید برای درخواست تابعیت ترکیه اقدام کنید.

 

تمدید اقامت تحصیلی ترکیه

اقامت تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویانی که قصد تحصیل در ترکیه دارند در نظر گرفته شده است. برای این منظور باید از مدارس یا دانشگاه های ترکیه پذیرش تحصیلی دریافت کنید. مدت زمان اقامت در این روش بر اساس طول دوره تحصیلی تعیین می شود و تا زمانی که در این کشور تحصیل کنید با گواهی اشتغال به تحصیل می توانید اقامت خود را تمدید کنید.

 

یکی از موضوعات مهمی که در این نوع اقامت مطرح است تقاضای ادامه اقامت پس از پایان دوره تحصیلی است. بعد از تمام شده تحصیل دیگر نمی توان اقامت تحصیلی را تمدید کرد و باید به کشور خود بازگردید مگر اینکه با پیدا کردن کار برای اقامت کاری یا اخذ پاسپورت کاری اقدام کنید.

 

نکات مهم درباره تعداد دفعات تمدید مجوز اقامت در ترکیه برای اعضای خانواده

یکی از موضوعات مهم برای کسانی که از طریق اقامت خود برای همسر و فرزندان زیر 18 سال اقامت دریافت کرد اند، نحوه تمدید آن برای اعضای خانواده است. بر اساس قوانین ترکیه، هر زمان که برای تمدید اقامت خود اقدام نمودید می توانید اقامت همسر و فرزندان خود را نیز تمدید کنید و محدودیتی در این باره وجود ندارد. به طور کلی فرقی نمی‌کند که اقامت شما از نوع ملکی، کاری یا تحصیلی باشد، تا زمانی ‌که شما مجاز به اقامت در ترکیه باشید، اقامت سایر اعضای خانواده که از طریق شما کارت اقامت گرفته‌اند، مجاز است.

 

Leave a Comment