بیمه خودرو در ترکیه

آگوست 27, 2023
بیمه خودرو در ترکیه

مهاجرت به ترکیه در چند سال اخیر بسیار افزایش یافته و یکی از عمده ترین قسمت های این مهاجران را ایرانیان تشکیل می دهند. زمانی که تصمیم به زندگی در ترکیه می گیرید قطعا خرید خودرو یکی از اولین کارهایی است که باید انجام دهید. لازم به ذکر است درکشور ترکیه همه خودرو ها، چه مورد استفاده باشند و چه بلااستفاده در پارکینگ باید بیمه نامه داشته باشند. در ادامه به بررسی بیمه خودرو در ترکیه خواهیم پرداخت.

انواع بیمه خودرو در ترکیه

انواع بیمه خودرو در ترکیه به شرح زیر است:

بیمه اجباری ترافیک(Zorunlu Trafik Sigortasi): همانطور که از نام این بیمه مشخص  است انجام این نوع بیمه برای همه خودروها اجباری است. قوانین این بیمه کاملا بر اساس الزاماتی که در قانون ترکیه تصویب شده می باشد و شامل موارد دیگر نیست.

بیمه محدود (Dar Kasko): این بیمه یکی از کاملترین انواع بیمه خودرو می باشد. این بیمه علاوه بر کلیه موارد قانونی و شخص ثالث، خسارت های وارد شده توسط شما را نیز پوشش می دهد که شامل سرقت خودرو و آتش سوزی نیز می باشد.

بیمه واسط (Genisletmis Kasko): با داشتن این بیمه اگر تصمیم به خروج از کشور بگیرید، هنگام خروج می توانید یک یا دو بند دیگر به بیمه نامه خود اضافه کنید.

بیمه کامل (Tam Kasko): این نوع از آسیب های ناشی از موارد خاص را پوشش می دهد از جمله حوادث غیرمترقبه،  حمله های تروریستی و حملات حیوان ها.

بیمه کمک های بین جاده ای (Yol Asistani): با داشتن این نوع بیمه در ترکیه، در صورت وارد شدن خسارت به خودرو شما در جاده از آن استفاده نمایید که شامل مواردی نظیر شکستن خودرو یا خراب شدن قطعه ای از آن می شود.

بیمه تکمیلی راننده و سرنشین (Extra Surucu Teminati):  این بیمه برای وقتی است که خودرو شما به صورت کامل بیمه نشده باشد. این بیمه در مواقعی فعال می شود که راننده و سرنشینان آسیب جدی ببینند و نتوانند دیگر کسب درآمد کنند.

هزینه بیمه خودرو در ترکیه

ترکیه در بین سایر کشورهای اروپایی کمترین هزینه بیمه را برای خودرو دریافت می کند. اما نرخ تعیین هزینه بیمه خودرو می تواند بر اساس موارد زیر تغییر کند:

  • نوع خودرو و ویژگی های آن (هزینه تعمیر خودرو، عملکرد خودرو و…)
  • سن راننده ( هزینه بیمه خودرو برای راننده های زیر 25 سال و بالای 70 سال بیشتر است)
  • نوع بیمه انتخابی خودرو
  • محل سکونت و زندگی راننده خودرو ( در شهرهای پرترافیک هزینه بیمه بیشتر است)
  • سابقه رانندگی و تصادفات
  • محل نگهداری خودرو ( در صورت داشتن پارکینگ هزینه بیمه کمتر است)

نحوه درخواست بیمه نامه خودرو در ترکیه

بیمه خودرو در ترکیه به دو صورت بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه در مراکز بیمه قابل ثبت است. حتی در ترکیه می توانید بدون مراجعه حضوری به مراکز بیمه از سایت های فروش بیمه نامه خودرو، بیمه نامه دریافت کنید. در این سایت ها باید پش از انتخاب نوع بیمه نامه، وارد کردن اطلاعات خود و خودرو، انتخاب شرکت بیمه، هزینه بیمه را به صورت اینترنتی پرداخت کرده و بیمه نامه را خریداری کنید.

لازم به ذکر است که اکثر شرکت های بیمه برای افراد خارجی، فرم های با زبان های مختلف از جمله انگلیسی دارند.

پس از مراجعه حضوری و یا ثبت نام اینترنتی برای درخواست بیمه و پرداخت هزینه های مربوطه، تقریبا بعد از 15 روز کاری بیمه نامه خود را دریافت کنید.

میزان اعتبار بیمه خودرو در ترکیه

مدت اعتبار اکثر بیمه نامه های خودرو در ترکیه مانند بسیاری از کشورهای دیگر یکساله است اما برخی از بیمه نامه ها 3 الی 6 ماهه هستند که از معایب بیمه نامه های کوتاه مدت هزینه بالای آن است.

توجه داشته باشید که فقط شخصی که بیمه نامه به نام او صادر شده است، از حقوق بیمه برخوردار است. بنابراین در صورتی که همسر، فرزندان یا هر شخص دیگری بخواهد از ماشین شما استفاده کند ، باید مدارک مورد نیاز را به شرک بیمه ارائه و فرم های مربوطه را تکمیل کند تا خدمات بیمه شامل آن ها نیز شود.

لازم به ذکر است فقط افرادی که دارای گواهینامه و یا اتباع خارجی درارای گواهی نامه بین المللی هستند اجازه استفاده از خودرو و رانندگی را دارند.

جریمه به همراه نداشتن بیمه خودرو در ترکیه

حداقل بیمه خودرویی که در ترکیه باید داشته باشید بیمه شخص ثالث است. اگرچه انواع مختلفی از بیمه خودرو در ترکیه موجود است، اما بیمه شخص ثالث برای آسیب ها و صدمات وارد شده به سرنشینان خودرو مقابل را در صورت مقصر بودن شما پوشش می دهد.

بر اساس قوانین ترکیه، به همراه نداشتن بیمه خودرو حدود 196 لیر جریمه دارد. در صورتی که در طول 15 روز از تاریخ صدور بیمه، هزینه بیمه را پرداخت نمایید شامل 15 درصد تخفیف، و در صورت عدم پرداخت در این مدت به ازای هر ماه تاخیر 5 درصد به مبلغ جریمه افزوده خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای بیمه خودرو در ترکیه

موارد مورد نیاز برای بیمه خودرو در ترکیه شامل موارد زیر است:

  • سند خودرو
  • مدارک هویتی مانند پاسپورت و کیملیک کارت
  • مدرک معاینه فنی

نحوه درخواست غرامت و حق بیمه در صورت مقصربودن شما

به طور کلی شما یک هفته از زمان حادثه فرصت دارید تا موضوع را به شرکت بیمه گزارش و درخواست غرامت دهید. اما اگر در طول یک هفته به شرکت بیمه حادثه را گزارش ندهید شرکت بیمه می تواند خود را از پرداخت بیمه معاف کند که این موضوع برای شخص ثالث صدق نمی کند. همچنین اگر به دلیل بستری شدن در بیمارستان و یا آسیب خودرو در زمان تعطیلات نتوانید حادثه را به شرکت بیمه گزارش دهید، این موضوع شامل حال شما نخواهد شد.

در زمان گزارش حادثه به شرکت بیمه باید مدارک، شواهد و برگه گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی از تصادف را نیز به کارشناس بیمه ارائه دهید. لازم به ذکر است در صورت که در زمان حادثه به هر دلیلی پلیس در صحنه حضور نداشت می توانید با نسخه ای از گزارش محل حادثه و امضا شاهدان و شماره تماس آن ها، گزارشی معتبر تهییه و به بیمه ارائه دهید که این گزارش برای پلیس نیز معتبر خواهد بود.

همچنین شرکت بیمه ممکن است کارشناسی را به محل حادثه اعزام نماید تا نحوه حادثه و صدمات وارد شده و مدارک ارائه شده اطلاعات دقیق کسب نماید. بعد از طی کردن مراحل فوق شرکت بیمه حداکثر در طول 40 روز غرامت را پرداخت خواهد کرد.

نحوه درخواست غرامت  حق بیمه در صورت مقصر نبودن شما

از دو طریق در صورت مقصر نبودن شما می توانید برای درخواست غرامت اقدام کنید:

درخواست غرامت به طور مستقیم از شرکت بیمه فرد مقصر:در این روش راننده مقصر نیز باید ادعای خسارت را به شرکت بیمه طرف خود ارائه نماید.

درخواست غرامت از شرکت بیمه خود: اگر شرکت بیمه راننده مقصر، اعتراف نماید که وی مقصر است، در اکثر مواقع در طی 30 روز پس از حادثه، غرامت پرداخت می نماید. در صورت نگرفتن نتیجه از این طریق می توانید با مراجعه به وکیل و یا کمیسیون حقوقی شرکت بیمه خود از شرکت بیمه طرف مقابل شکایت کنید.

Leave a Comment