اویگونلوک بلگسی (Uygunluk Belgesi) چیست؟

اویگونلوک بلگسی (Uygunluk Belgesi) چیست؟

بسیاری از افراد در تلاش اند تا بتوانند پاسپورت و شهروندی ترکیه را دریافت و از مزایای زندگی در ترکیه به عنوان یک شهروند بهره مند شوند. اگر شما هم قصد اخذ پاسپورت ترکیه را دارید یکی از اصطلاحاتی که بسیار خواهید شنید اویگونلوک بلگسی Uygunluk Belgesi)) می باشد. اویگوتلوک بلگسی در واقع یک سند بسیار مهم در روند دریافت شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری می باشد. در ادامه می خواهیم برای کسانی که سوال دارند اویگونلوک بلگسیUygunluk Belgesi) ) چیست؟ به بررسی این موضوع بپردازیم.

 

اویگونلوک بلگسی (Uygunluk Belgesı) چیست؟

اویگونلوک بلگسی یا گواهی انطباق یک سند مهم است که برای متقاضیان دریافت تابعیت ترکیه از طریق سرمایه گذاری برای خرید ملک در این کشور صادر می گردد. این سند در واقع نشان می دهد که ملکی که فرد خارجی برای سرمایه گذاری در جهت دریافت پاسپورت ترکیه خریده است، شرایط لازم برای این منظور را دارد و مالک آن می تواند تابعیت ترکیه را از این طریق دریافت کند. این گواهی مهمترین سند لازم برای اخذ پاسپورت ترکیه می باشد و دریافت آن اجباری است و تا زمانی که نباشد نمی توان پاسپورت دریافت کرد.

 

کدام اداره اویگونلوک بلگسی را صادر می‌کند؟

برای صدور اویگونلوک بلگسی چندین اداره نقش دارند این ادارات شامل اداره کل ثبت ‌اسناد و املاک ترکیه یا تاپو (TAPO)، کاداستر و وزارت محیط زیست و شهرسازی می باشند. این گواهی با بررسی موارد زیر توسط ادارات گفته شده صادر می شود:

  • مبلغ سند ملک
  • بررسی مبلغ اکسپرتیز یا برگه کارشناسی ملک
  • مبلغ گواهی تبدیل ارز یا دوویز آلئیم بلگسی
  • تطابق آنها با مبلغ پاسپورت ترکیه (400 هزار دلار)
  • بررسی فیش‌های انتقال وجه
  • بررسی صحت معامله

 

شرایط صدور اویگونلوک بلگسی (Uygunluk Belgesı)

پس از خرید ملک در ترکیه و زدن سند به نام خریدار در اداره تاپو (همان دفتر اسناد رسمی در ترکیه)، اداره تاپو بر روی سند ملکی که قصد دریافت تابعیت ترکیه با آن را دارید، شرح می گذارد و صاحب ملک تا 3 سال حق فروش و یا واگذاری آن به شخص دیگر را نخواهد داشت. شرایط مورد نیاز برای دریافت به شرح زیر است:

  • مالک یا فروشنده ملک باید یک ترک یا یک فرد دارای پاسپورت ترکیه باشد و حداقل تا ۳ سال قبل از تاریخ فروش ملک، سند ملک به نام همین شخص باشد.
  • با سند ملک خریداری شده قبلا خارجی دیگری تابعیت ترکیه دریافت نکرده باشد.
  • قیمت و ارزش روز ملک در کمترین حالت 400 هزار دلار باشد.
  • مبلغ روی سند ملک، مبلغ کارشناسی ملک (اکسپرتیز)، مبلغ دوویز آلئیم بلگسی (یا همان گواهی خرید ارز) و وطن داشی (پاسپورت ترکیه) همگی باید با هم برابر بوده و 400 هزار دلار باشد.

 

چند ماه طول می‌کشد تا اویگونلوک بلگسی تایید شود؟

پس از بررسی درخواست ها توسط اداره مهاجرت و تائید مدارک در طی حداگثر دوماه نتیجه تائید اویگونلوک بلگسی مشخص می شود. البته در استان های پرتقاضا مانند استانبول و آنکارا ممکن است تائید درخواست اویگونلوک بلگسی بیشتر به طول بیانجامد.

 

از آنجایی که حجم کاری اداره مهاجرت ترکیه بالا است، ممکن است درخواست شما تائید شده باشد ولی به دلیل حجم کاری بالا دیرتر به شما اعلام شود. بنابراین بهتر است خودتان پیگیر باشید. برای پیگیری و اطلاع از وضیعت درخواست خود می توانید از طریق شماره پیگیری خود و با مرجعه به وب سایت نتیجه درخواست خود را چک کنید.

 

Leave a Comment