اقامت فرزندان بالای 18 سال در ترکیه چگونه است؟

آوریل 24, 2024
اقامت فرزندان بالای 18 سال در ترکیه چگونه است؟

ترکیه کشوری محبوب در بین ایرانیان که بسیاری آن را برای مهاجرت و یا سرمایه گذاری انتخاب می کنند. اما یکی از مشکلاتی که خانواده های ایرانی در زمان مهاجرت به ترکیه از طریق دریافت اقامت با آن رو به رو هستند، اقامت فرزندان بالای 18 سال در ترکیه است. اقامت کودکان زیر 18 سال کاملا تابع والدین است اما اقامت ترکیه برای فرزندان بالای 18 سال شرایط و ضوابط خاص خود را دارد که در بعضی موارد ممکن است چالش هایی را برای خانواده ها ایجاد کند. اگر شما هم ممکن است در این زمینه با مشکل مواجه شوید و این سوال در ذهنتان است که اقامت فرزندان بالای 18 سال در ترکیه چگونه است؟ در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

شرایط اقامت ترکیه برای فرزندان بالای ۱۸ سال

بر اساس قوانینی که توسط دولت ترکیه برای مهاجران وضع شده است، خانواده هایی که می خواهند اقامت یا پاسپورت ترکیه را دریافت کنند، اگر فرزند بالای 18 سال داشته باشند برای اخذ اقامت آن باید به صورت جداگانه اقدام کنند زیرا بر اساس قانون فرزندان بالای 18 سال از تکفل والدین خارج می شوند. اما سوالی که مطرح می شود این است که اقامت فرزندان بالای 18 سال در ترکیه چگونه است؟ و برای این منظور چه اقداماتی لازم است؟

 

در جواب این سوال باید گفت که بر اساس قوانین ترکیه اگر فرزند شما بین 18 الی 25 سال باشد و از یکی از دانشگاه های معتبر ترکیه پذیرش دریافت کرده و مشغول به تحصیل باشد، می تواند تحت تکفل خانواده باقی بماند و اقامت دریافت نماید. اما در صورتی که در این بازه زمانی تحصیل وی به پایان برسد یا از تحصیل انصراف بدهد، دیگر امکان دریافت اقامت نخواهد داشت. بنابراین توجه داشته باشید یکی از مهمترین شرایط برای اقامت فرزندان بالای 18 سال سن در ترکیه، اشتغال به تحصیل است.

 

اما ممکن است فرزندان برخی از خانواده ها تحصیل خود را قبل از 25 سالگی تمام کرده باشد و یا اصلا قصد تحصیل در ترکیه را نداشته باشند. در این صورت برای دریافت اقامت ترکیه چه باید کرد؟ و راهکار چیست؟

 

۳ روش اخذ اقامت ترکیه برای فرزندان بالای ۱۸ سال

اگر فرزند شما بالای 18 سال شن دارد و نمی خواهد تحصیل کند تا از طریق اشتغال به تحصیل بتواند اقامت دریافت کرد اصلا جای نگرانی نیست چرا که 3 روش دیگر برای دریافت اقامت فرزندان بالای 18 سال در ترکیه وجود دارد. که در ادامه به بررسی این سه روش می پردازیم.

 

روش اول: دریافت پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک

یکی از مطمئن ترین روش های دریافت اقامت برای فرزندان بالای 18 سال، دریافت پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک می باشد. شرط دریافت پاسپورت ترکیه از این روش، خرید ملک در ترکیه به ارزش حداقل 400 هزار دلار می باشد. می توانید به صورت نقد و یا اقساط یک ملک برای فرزند بالای 18 سال خود بخرید تا از این طریق بتواند پاسپورت ترکیه دریافت کند.

 

این روش برای خانواده هایی مناسب است که خود موفق به دریافت پاسپورت شده اند و در این کشور زندگی می کنند. در روش دریافت اقامت از طریق خرید ملک به ترکیه، بعد از زدن سند به نام فرزند خود، می توان برای دریافت پاسپورت اقدام کرد. که در این صورت اول کارت اقامت یک ساله برای وی صادر می شود. صدور پاسپورت معمولا حدود 6 ماه به طول می انجامد. و تا آن زمان با کارت اقامت می توان امور بانکی و یا اداری را انجام داد.

 

روش دوم: دریافت اقامت کاری

 اقامت کاری یکی دیگر از روش های دریافت اقامت ترکیه برای فرزندان بالای 18 سال است. کسانی می توانند اقامت کاری اخذ کنند که در یکی از شرکت های کشور ترکیه استخدام شوند و مجوز کار یا چالیشما ایزنی دریافت می کنند. برای مثال، اگر فرزند شما در زمینه خاصی  مانند برنامه ‌نویسی، هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات مهارت دارد، می‌تواند با اشتغال به کار در این حوزه، اقامت کاری ترکیه را دریافت کند. این نوع اقامت یک ساله است و قابل تمدید می باشد.

 

روش سوم: دریافت اقامت از طریخ خرید خانه در ترکیه

روش دیگر که می توان از آن استفاده کرد، خرید خانه در ترکیه برای دریافت اقامت دو ساله قابل تمدید می باشد. در این روش ارزش خانه خریداری شده باید حداقل 250 هزار دلار باشد. تنها محدودیتی که در این روش وجود دارد این است که نمی توان از برخی مناطق که به اصطلاح به آن ها مناطق ممنوعه گفته می شود خانه خریداری کرد.

 

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که ملک خریداری شده حتما باید مسکونی و قابل سکونت باشد و اگر ملک در حال ساخت باشد نمی توان با سند آن برای فرزند خود اقامت بگیرید. خرید خانه در استانبول و خرید خانه آلانیا از جمله محبوبترین جاها برای این منظور هستند.

 

Leave a Comment