روش های اخذ اقامت در ترکیه

ژانویه 24, 2024
روش های اخذ اقامت در ترکیه

ما در این مقاله قصد داریم که راجع به روش های اخذ اقامت در ترکیه برایتان صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان بگذاریم. اقامت در ترکیه آرزوی خیلی از ایرانیان است. زیرا ایران به ترکیه خیلی نزدیک است و خیلی‌ ها به خاطر اینکه از کشورشان دور نشوند و حال و هوای یک شهر مسلمان را هم از دست ندهند، دوست دارند که در ترکیه زندگی کنند. از طرفی ترکیه کشور زیبایی است و هر نقطه از آن با دیگری متفاوت است. در نتیجه می‌ توانند چندین تجربه متفاوت را در این کشور برای زندگی داشته باشند.

4 روش اخذ اقامت در ترکیه

در بخش زیر به روش های اقامت در ترکیه اشاره شده است:

  • اقامت توریستی ترکیه

اولین نوع اقامت در ترکیه که بیشتر از همه رواج دارد، اقامت توریستی است. کافی است که شما یک پاسپورت معتبر داشته باشید. هیچ نیازی هم به ویزای توریستی ندارید. در چنین شرایطی وارد کشور ترکیه می‌ شوید با این پاسپورت به شما اجازه می‌ دهند که یک اقامت سه ماهه یا ۹۰ روزه داشته باشید.

اگر می‌ خواهید بیشتر از این مدت زمان در ترکیه بمانید، باید مجوز اقامت بگیرید که از اداره مهاجرت ترکیه به شما اعطا می‌ شود. اگر از سه ماه بگذرد و شما مجوز اقامت نداشته باشید، یعنی کار غیرقانونی انجام داده اید و احتمالاً ترکیه شما را دیپورت می‌ کند. برای اینکه مجوز اقامتی را هم تمدید کنید، شرایط مانند قبل و راحت نیست اما به هر حال راه‌ های زیادی وجود دارد که می‌ توانید با دریافت راهنمایی از مراکز معتبر مانند پیوندهوم این کارو انجام دهید.

  • اقامت موقت خانوادگی

بسیاری اقامت موقت خانوادگی را انتخاب می‌ کنند که برای افرادی مناسب است که تابعیت ترکیه دارند. این افراد حداقل یک سال از اقامتشان سپری می‌ شود که به آنها حامی یا پشتیبان هم گفته می‌ شود. فردی که حامی شده، نباید در ۵ سال گذشته که در ترکیه اقامت داشته، هیچگونه جرمی را مرتکب شده باشد که عاملی برای برهم زدن نظم خانواده شده باشد. اگر شما اقامت خانوادگی بگیرید، مجوز اقامت هر بار ۳ سال اعتبار می‌ گیرد و خیلی راحت می‌ توانید آن را تمدید کنید. اعتبار اقامت خانوادگی از اقامت حامی بالاتر نیست. افرادی که می‌ توانند از طریق حامی مراجعه کنند، شامل همسر، فرزند زیر ۱۸ سال و یا فرزند بالای ۱۸ سال تحت مراقبت به خاطر شرایط خاص است.

  • اقامت ترکیه از طریق خرید ملک

برای اقامت در ترکیه می‌ توانید از طریق خرید ملک هم اقدام کنید. ملکی که شما خریداری می‌ کنید، نباید کمتر از ۴۰۰ هزار دلار ارزش داشته باشد. در چنین حالتی می‌ توانید اقامت هم دریافت کنید. اگر هم دیگر اعضای خانواده شما در ترکیه ملک خریداری کرده باشند و سهم و حق مالکیت داشته باشند، می‌ توانند به شما کمک کنند که در ترکیه اقامت کنید. اگر هم ارزش ملک کمتر از ۴۰۰ هزار دلار باشد، نمی‌ توانید اقامت دائم بگیرید اما می‌ توانید اقامت توریستی را دریافت کنید و به ترکیه رفت و آمد داشته باشید.

روش های اخذ اقامت در ترکیه

  • اقامت از طریق تحصیل

برای اقامت در این کشور می‌ توانید از طریق تحصیل هم اقدام کنید. شما می‌ توانید اقامت تحصیلی یا دانشجویی بگیرید. کافی است که ویزای تحصیلی در اختیار داشته باشید و از این طریق به ترکیه وارد شوید. بعد از ورودتان و بعد از حداکثر یک ماه می‌ توانید مجوز اقامت تحصیلی را دریافت کنید. برای اینکه این مجوز به شما داده شود، باید به اداره مهاجرت استانی بروید و مدارک لازم را به آنجا تحویل بدهید. بعد از مدتی مجوز را برایتان صادر می‌ کنند.

اگر شما به عنوان دانشجو در دانشگاه‌ های این کشور ثبت نام کرده باشید، مجوز اقامت موقت را برای مدت زمان تحصیل به شما اعطا خواهند کرد.

اگر هم در مقطع ابتدایی و راهنمایی و یا حتی دبیرستان باشید، برای هر سال اقامت باید جداگانه دوباره مجوز بگیرید که کار سختی هم نیست. در هر صورت اگر قصد دارید که با هر کدام از روش‌ های بالا اقامت در این کشور بگیرید یا اصلاً می‌ خواهید یک روش متفاوت را انتخاب کنید، کافی است که به پیوندهوم مراجعه کنید. اطلاعات کافی توسط مشاورین سایت به شما ارائه خواهد شد و می‌ توانید تصمیم بگیرید که کدام روش برایتان مناسب‌ تر است.

جمع ‌بندی

اقامت در  ترکیه می‌ تواند یکی از بهترین اقداماتی باشد که انجام می‌ دهید، زیرا می‌ توانید فضای جدیدی را تجربه کنید. از طرفی خیلی هم از ایران دور نیستید و هر زمان که بخواهید می‌ توانید برگردید. البته به شرطی که شرایط قانونی اقامت در این کشور را رعایت کرده باشید تا دچار مشکل نشوید و ترکیه شما را دیپورت نکند. با اطلاعاتی که در این مقاله دریافت کردید، با چند روش مختلف اقامت در این کشور آشنا شدید که احتمالاً یکی از آنها را انتخاب خواهید کرد.

Leave a Comment