اخذ پاسپورت ترکیه | اخذ شهروندی ترکیه در سریعترین زمان

ژانویه 10, 2024

 

ترکیه به علت قرار گرفتن در یک موقعیت جغرافیایی خوب معمولاً یکی از اهداف گردشگری، تحصیل و ادامه زندگی برای کشورهای مختلف از جمله مردم کشور ما می‌ باشد. حتی در حوزه مسائل اقتصادی نیز این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. شهروندان این کشور و افرادی که پاسپورت ترکیه را دارند، می‌ توانند بدون اخذ ویزا به کشورهای مختلفی سفر کنند. علاوه بر آن که اگر شما دارای پاسپورت ترکیه می باشید، به روش‌ های مختلفی می‌ توانید جهت دریافت و اخذ ویزای برخی از کشورها مانند آمریکا و کانادا اقدام کنید. با ما همراه باشید تا با شرایط اخذ و مزیت های پاسپورت ترکیه آشنا شوید.

آشنایی با مهم ترین مزیت‌ های اخذ پاسپورت ترکیه

با وجود داشتن پاسپورت ترکیه شما می‌ توانید از مزیت‌ های زیر برخوردار شوید:

1. افتتاح حساب در بانک‌ های ترکیه

با اخذ پاسپورت ترکیه شما به عنوان یک شهروند می‌ توانید در کلیه بانک‌ های این کشور نسبت به افتتاح حساب بانکی اقدام کنید. البته این در حالی است که اگر اقامت کوتاه مدت این کشور را داشته باشید، تنها قادر خواهید بود در برخی از بانک‌ ها مانند واکیف، زراعت و ایش افتتاح حساب داشته باشید. اما با پاسپورت ترکیه به راحتی در بانک‌ های معتبری مانند آک بانک، دنیز بانک، گارانتی بانک و غیره نیز امکان افتتاح حساب خواهید داشت.

2. زندگی در ترکیه

پاسپورت ترکیه هم چنین می‌ تواند برای شما یک مزیت جهت زندگی و کار در این کشور باشد. یعنی بدون هیچ گونه محدودیتی می‌ توانید جهت ادامه زندگی و کسب و کارهای مختلف وارد این کشور شوید. از جمله مزیت‌ های زندگی در ترکیه می‌ توان به برخورداری از بیمه اس جی کا اشاره کرد که نوعی بیمه رایگان در این کشور است

البته توجه کنید که داشتن پاسپورت ترکیه برای آن دسته از افرادی که این کشور را به عنوان مقصد نهایی و اصلی خود انتخاب می‌ کنند یک ضرورت محسوب می‌ شود. زیرا  با داشتن پاسپورت ترکیه از استرس تمدید کردن اقامت به صورت سالیانه خلاص خواهند شد. همچنین می‌توانند با یک هویت کاملاً رسمی در این کشور زندگی کنند.

3. برخورداری از تسهیلات بانکی

مزیت دیگر پاسپورت ترکیه برخورداری از خدمات، تسهیلات و وام‌ های بانکی این کشور می‌ باشد. بانک‌ های ترکیه نیز مانند بانک‌ های دیگر کشورها به افراد خارجی که اقامت کوتاه مدت دارند. به عبارت دیگر هیچ گونه خدمات، تسهیلات و وام ارائه نمی‌ دهند. اما در صورتی که پاسپورت ترکیه داشته باشید، همانند یک شهروند می‌ توانید از چنین خدماتی بهره‌ مند شوید. حتی می‌ توانید با اخذ پاسپورت ترکیه وارد دنیای تجارت شده و به کسب و کار بپردازید و کلیه محدودیت‌ ها چه در تجارت و چه در سفر با داشتن پاسپورت ترکیه برداشته خواهد شد.

4. تخفیف در پرداخت شهریه

اگر هدف شما از مهاجرت به ترکیه ادامه تحصیل باشد، در این حالت پاسپورت ترکیه را نیز خواهید داشت که یک مزیت برای شما محسوب می‌ شود. زیرا  تمامی دانشگاه‌ های خصوصی و دولتی این کشور به دو صورت کاملاً متفاوت نسبت به دریافت شهریه دانشجویی اقدام می‌ کنند. یکی از آنها شهریه مخصوص شهروندان و افراد بومی و دیگری شهریه مخصوص کلیه دانشجویان بین‌المللی می‌ باشد. در بیشتر مواقع نیز یک اختلاف چشمگیر بین این شهریه‌ها دیده می‌شود که شما با داشتن پاسپورت ترکیه در واقع به عنوان شهروند محسوب شده و می‌تواند از تخفیف شهریه دانشگاه‌ها برخوردار شوید.

5. قبول تابعیت دوگانه

اگر شما پاسپورت ترکیه را دریافت کنید، از طرف دولت این کشور تابعیت دوگانه شما نیز پذیرفته می‌شود. یعنی شما می‌توانید علاوه بر تابعیت یک کشور دیگر، تابعیت ترکیه را نیز داشته باشید. همچنین از آنجایی که این کشور به لحاظ فرهنگی نزدیکی بسیار خوبی با کشور ما دارد، می‌تواند یک مقصد جهت مهاجرت و ادامه زندگی و حتی سرمایه‌گذاری و ادامه تحصیل باشد. در واقع با مهاجرت با این کشور شما با یک کشور مدرنیته مواجه می‌شوید که نرخ زندگی در آنجا نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی ارزان‌تر است. همچنین بهتر است بدانید که به لحاظ موقعیت‌های سیاسی نیز در سطح بین‌ المللی وزن بالایی دارد.

شرایط اخذ پاسپورت ترکیه

برای گرفتن پاسپورت ترکیه شما به شرایط عمومی زیر نیازمند هستید:

  • متقاضی پاسپورت ترکیه باید بالغ بوده و قدرت تشخیص داشته باشد. به طوری که با رفتار خود نشان دهد که قصد زندگی در این کشور را دارد.
  • فرد نباید به هیچ گونه بیماری صعب العراج که سلامت جامعه را مورد تهدید قرار می‌ دهد، مبتلا باشد.
  • حتماً باید به اصول اخلاقی مقید بوده و درآمد کافی جهت زندگی و در ترکیه را داشته باشد.
  • آشنایی کافی به زبان ترکی داشته باشد.
  • اقامت او هیچ گونه تهدیدی جهت امنیت ملی و نظم عمومی جامعه در ترکیه نداشته باشد.

مدارک لازم جهت اخذ پاسپورت ترکیه

برای اخذ پاسپورت ترکیه مدارک زیر الزامی هستند:

  1. ترجمه پاسپورت فرد به زبان ترکیه
  2. اصل شناسنامه با کپی آن
  3. گواهی وضعیت تأهل
  4. اجازه اقامت در ترکیه
  5. فرم معاینه‌های اولیه
  6. فیش رسید جهت هزینه‌های خدمات درخواست شده
  7. شناسنامه فرزندان
  8. گواهی ازدواج با سند رسمی ترجمه شده
  9. گواهی طلاق یا فوت همسر با ترجمه رسمی

نتیجه گیری

در این مطلب به شرایط اخذ پاسپورت ترکیه اشاره شد. موقعیت جغرافیایی ترکیه و سیاست‌های آن درباره گردشگری و اقتصاد، آن را به یک مقصد جذاب برای مسافران و تعداد زیادی از مهاجران اقتصادی تبدیل کرده است. امکانات گردشگری غنی، مناظر طبیعی زیبا، تاریخ و فرهنگ آن و همچنین وجود شرکت‌ها و دانشگاه‌های برجسته در ترکیه، سبب شده تا افراد بسیاری از سراسر جهان به این کشور برای تحصیل، کسب و کار یا زندگی مهاجرت کنند. همچنین، استفاده از پاسپورت ترکیه برای آسانتر ویزاگرفتن به برخی کشورها نیز مزیتی برای ساکنان ترکیه محسوب می‌شود.

Leave a Comment