آشنایی با فرودگاه های استانبول

سپتامبر 15, 2023
آشنایی با فرودگاه های استانبول

استانبول یکی از بزرگترین شهرهای ترکیه و پربازدیدترین شهر های اروپا است که سالانه گردشگران بسیاری از کشورهای مختلف دور و نزدیک برای دیدن این شهر زیبا به ترکیه سفر می کند. به دلیل بالا بودن حجم مسافران ترکیه توانسته تا سیستم حمل و نقل بسیار خوب و کارامدی را برای راحتی مسافران طراحی کند که فرودگاه های استانبول یکی از همین طراحی های کارآمد هستند که میزبان نزدیک به 15 میلیون توریست  از نقاط مختلف جهان است. در این مقاله با آشنایی با فرودگاه های استانبول می توانید اطلاعات مفیدی را به دست آورید.

فرودگاه جدید استانبول (Istanbul Airport)

فرودگاه جدید استانبول در سال 2018 با مراسمی بسیار باشکوه افتتاح شد و یکی از بزرگترین پروژه های زیربنایی در تاریخ ترکیه به شمار می آید با افتتاح این فرودگاه، تعداد فرودگاه های ترکیه به رقم 3 رسید.

تمامی بخش های این فرودگاه کامل نشده و گفته می شود پس از اتمام کامل پروژه، فرودگاه جدید استانبول بزرگترین و شلوغترین فرودگاه جهان با وسعت حدود 76500000 متر مربع خواهد. از طرف دیگر پیش بینی می شود تا در سال 2025 این فرودگاه بیش از 200 میلیون مسافر در سال داشته باشد که رقمی بسیار بالاست.

فرودگاه جدید استانبول در منطقه گوک ترک که در شمال غربی شهر استانبول و در بخش اروپایی واقع شده است که فاصله آن از کادیکوی 52 کیلومتر و از میدان تکسیم 40 کیلومتر می باشد.

منطقه آزاد فرودگاه جدید استانبول از بزرگترین مناطق آزاد در بین فرودگاه های جهان می باشد و بیش از 350 مقصد داخلی و بین المللی در بیش از 110 کشور جهان پوشش می دهد. در حال حاضر یک ترمینال و 4 باند از 6 باند این فرودگاه در حال خدمت رسانی هستند. 5 گیت فرودگاه به خطوط هوایی شرکت های مختلف که از استانبول پرواز می کنند اختصاص داده شده است.

در وب سایت این فرودگاه گفته شده که خدمات و امکانات بسیار مطلوب و ایده آلی برای مسافران در نظر گرفته شده که در نوع خود بی نظیر است.

دسترسی به سیستم حمل و نقل عمومی از این فرودگاه بسیار آسان است. برای دسترسی به مرکز شهر پس از پیاده شدن از هواپیکا فقط کافی است تا سوار یکی از وسایل حمل و نقل عمومی موجود در فرودگاه نظیر تاکسی، اتوبس شهری و یا اتوبوس فرودگاهی هاوایست (Havaist) شوید.

پارکینگ طبقاتی فرودگاه جدید استانبول تقریبا برای 4 هزار خودرو ظرفیت داشته و خدمات متنوعی را ارائه می‌دهد که شامل کارواش، آپاراتی، فروش لاستیک، پمپ بنزین و … است.

برای مسافرانی که نیاز به استراحت دارند و یا با تاخیر پرواز و حتی لغو پرواز در لحظه آخر مواجه می‌شوند کپسول یا کابین خواب یک گزینه مناسب است. فرودگاه جدید استانبول اخیراً مجموعه‌ای از کابین‌های خواب با نام IGA Sleepod را در ترمینال عزیمت پروازهای بین‌المللی معرفی کرده است. 

فرودگاه آتاتورک (Istanbul Ataturk Airport)

فرودگاه آتاتورک در سال 1924 تاسیس شد و از آن روز تا به امروز یکی از پرترددترین فرودگاه های ترکیه و همچنین قدمی ترین فرودگاه استانبول است. این فرودگاه در بخش غربی استانبول قرار دارد و از میدان تکسیم 19 کیلومتر و از سلطان احمد تقریبا 15 کیلومتر فاصله دارد. نام این فرودگاه برگرفته از نام آتاتورک موسس جمهوری ترکیه می باشد.

در حال حاضر فرودگاه آتاتورک به محلی برای تعمیرات، نگهداری و سوخت رسانی هواپیماهای خطوط هوایی تبدیل شده و کلیه پروازهای مشافری فرودگاه آتاتورک از 8 آوریل 2019 به بعد به فرودگاه جدید استانبول منتقل شده اند.

البته با در نظر گرفتن اینکه این فرودگاه یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین فرودگاه‌های استانبول است  از آن همچنان برای میزبانی از پرواز‌های دیپلماتیک، پرواز‌های تجاری، پرواز‌های آموزشی و پرواز‌های شخصی استفاده می‌شودو اینگونه نیست که هیپ پروازی بر روی این فرودگاه ننشیند. البته امروزه بخش عمده امکانات فرودگاه در اختیار هواپیماهای حمل بار قرار گرفته و درواقع این فرودگاه بعد از انتقال پرواز‌های مسافری به مرکز حمل و نقل هوایی بار تبدیل شده است.

فرودگاه صبیحه گوکچن (Sabiha Gokcen International Airport)

فرودگاه صبیحه گوکچن در ظلع شرقی و بخش آسیایی استانبول تاسیس شده است. این فرودگاه در فاصله 30 کیلومتر از کادیکوی، ۴۴ کیلومتر از میدان تکسیم و ۴۸ کیلومتر از سلطان احمد قرار دارد. این فرودگاه بین‌المللی با داشتن ظرفیت 41 میلیون مسافر در سال، دومین فرودگاه شلوغ در بین فرودگاه‌های استانبول می باشد.

تصمیم به تاسیس فرودگاه صبیحه گوکچن به سال 2003 بر می گردد چرا که در آن زمان حجم پروازها در فرودگاه آتاتورک بسیار زیاد بود در نتیجه این فرودگاه ساخته شد تا از فشار رو به رشد روی فرودگاه آتاتورک کاسته شود.

یکی از نکات جالب در مورد این فرودگاه نام ان است. صبیحه گوکچن اولین خلبان زن در ترکیه است و به گفته بسیاری دختر خوانده موسس جمهوری ترکیه نوین یعنی آتاتورک می باشد که نام این فرودگاه برگرفته از نام این شخص می باشد.

از آنجایی که مالیات کمتری برای خطوط هوایی فعال در این فرودگاه وضع شده است، انتخاب این فرودگاه می تواند گزینه مناسبی برای پیدا کردن بلیط های ارزان هواپیما می باشد به طوری که اکثر توریست‌های روسی و اروپایی که به دنبال هزینه کمتر برای بلیط هستند این فرودگاه را برمی‌گزینند.

یکی از ویژگی های بسیار خوب این فرودگاه داشتن هتل است. هتل این فرودگاه با داشتن 4 طبقه و 116 اتاق تنها 104 متر از ترمینال فرودگاه فاصله دارد که وجود آن برای مسافرانی که پرواز آن ها با تاخیر یا کنسلی مواجه شده بسیار کاربردی است. همچنین در اطراف این فرودگاه هتل های خوب و ایده آلی بای قیمت های مقرون به صرفه وجود دارد.

پارکینگ فرودگاه صبیحه گوچن تقریبا برای 4800 ماشین و 75 اتوبوس ظرفیت دارد که امکان استفاده از این پارکینگ به صورت کوتاه مدت و یا بلند مدت وجود دارد. فاصله اندک این پارکینگ و رو‌به‌رو بودن آن با ترمینال مزیتی عالی برای مسافران است.

Leave a Comment