آشنایی با اداره پست ترکیه PTT

فوریه 24, 2024
آشنایی با اداره پست ترکیه PTT

زمانی که تصمیم به زندگی در ترکیه می گیرید و یا اینکه یکی از نزدیکان شما در این کشور باشد، اداره پست ترکیه یکی از موضوعاتی است که باید با آن آشنایی داشته باشید.  آشنایی با اداره پست ترکیه می تواند باعث شود تا راحتتر مرسولات خود را پیگیری کنید. برای پیگیری مرسوله لازم است تا وارد سایت پست شده و شماره بارکد مرسوله خود را وارد نمایید. پست نقش بسیار مهمی در حمل و نقل و جابه جایی مرسولات دارد و آشنایی با سازوکار و روند انجام این فرایندها می تواند کمک کننده باشد.

 

اداره پست ترکیه یا PTT

کلمه PTT مختصر شده و مخفف عبارت، Posta Telgraf Teşkilatı می‌باشد. پست نمایندگی‌های گوناگونی در سراسر شهرهای ترکیه دارد که با علامت و نماد زرد قابل شناسایی است.

 

ساعت کاری اداره پست ترکیه

دفاتر مرکزی اداره پست ترکیه هر روز هفته و از ساعت 8 صبح الی 12 شب یکسره باز هستند و خدمات رسانی می کنند اما شعبه های دیگر آن هر روز هفته از ساعت 9 الی 12 ظهر و از 13:30 الی 17:00 بعد از ظهر باز هستند. لازم به ذکر است پست ترکیه فقط وظیفه ارسال مرسولات را ندارد بلکه، فعالیت‌های گسترده‌ای از جمله انتقال پول از ترکیه، پرداخت صورت حساب‌ها، قبض‌ها و تبدیل ارز در ترکیه انجام می‌دهد.

 

برخی از خدمات اداره پست ترکیه

اداره پست ترکیه علاوه بر جابه جایی مرسولات مختلف خدمات دیگری را نیز ارائه می دهد که برخی از آن ها عبارتند از:

  1. خدمات بانکی، نظیر انجام حواله بانکی و انتقال پول بین‌المللی بدون نیاز به مراجعه به بانک‌ها
  2. خدمات پرداخت قبوض، پرداخت هر نوع قبضی مثل آب، برق، گاز، اینترنت و جریمه ها و همچنین پرداخت مالیات و عوارض بزرگراه ها از طریق شرکت پست ترکیه
  3. خدمات بیمه، انتخاب شرکت بیمه مد نظر و انجام کلیه فرایند های مرتبط با آن در اداره پست ترکیه

 

انواع ارسال پستی در ترکیه

مرسولات پستی بر اساس روش انتخابی برای ارسال و فاصله بین مبدا تا مقصد می توانند در بازه های زمانی متفاوتی به دست گیرنده برسند. با توجه به اینکه مبدا و یا مقصدها می توانند متفاوت باشند و هر کدام به بازه زمانی مشخصی برای دریافت مرسوله نیاز دارند به عنوان مثال اگر نامه ای از انگلستان به ترکیه فرستاده شود در طول کمتر از 5 روز ارسال می شود اما اگر مبدا آمریکا باشد اکثرا بیشتر از یک ماه رسیدن نامه به دست گیرنده زمان می برد.

 

انواع روش های ارسال پستی توسط اداره پست ترکیه به شرح زیر هستند:

  • پست متوسط: 10 روز طول می‌کشد تا بسته به مقصد برسد.
  • پست معمولی: ارزانترین نوع ارسال پست معمولی است که، حدودا 15 روز طول می‌کشد تا بسته به مقصد برسد.
  • پست سریع: پست سریع گران‌تر از دونوع ارسال قبلی است و مدت زمان 3 روز طول می‌کشد تا به مقصد برسد.

 

انواع خدمات بین المللی اداره پست ترکیه

پست ترکیه در زمینه حمل و نقل بین المللی نیز فعالیت دارد و بسته ها و مرسولات را به مقاط مختلف جهان نیز ارسال می کند. خدمات اداره پست در این زمینه عبارتند از:

  • EMS
  • TURPEX (تورپکس)

 

EMS

EMS  نوعی روش ارسال بین المللی است که در این روش می خواهید بسته شما باید سریع و بدون فوت وقت به خارج از کشور ارسال گردد.

 

TURPEX

TURPEX یکی دیگر از انواع ارسال پستی است و در اصل نوعی ارسال ویژه به شمار می‌آید. تورپکس روشی بسیار سریع و ایمن است و از آن بیشتر برای ارسال مقالات‌، مدارک، اسناد، کالاهای صادراتی، سوغات و کتاب استفاده می شود.

 

 

Leave a Comment