گم شدن کارت کیملیک ترکیه

جولای 28, 2024
گم شدن کارت کیملیک ترکیه

زمانی که تصمیم به مهاجرت به ترکیه می گیرید باید به فکر دریافت کارت کیملیک ترکیه باشید. کارت کیملیک ترکیه در اصل همان کارت اقامت است که به دارنده خود این اجازه را می دهد تا بیشتر سه ماه به طور قانونی در کشور ترکیه باشد. حال آنکه برخی از افراد ممکن است کارت اقامت خود را گم کنند. در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم در صورت گم شدن کارت کیملیک ترکیه چه کنیم و چه مراحلی را باید پشت سر بگذاریم.

 

کیملیک کارت ترکیه چیست؟

کیملیک کارت که در ترکیه به آن T.C.kimlik kart نیز گفته می شود کارتی است درست مانند کارت ملی ایرانیان که در آن اطلاعات مربوط به هویت افراد ثبت شده است و به طور کلی کیملیک در زبان ترکی به معنی هویت می باشد. کلیه افراد خارجی که قصد اقامت بیشتر از 3 ماه در ترکیه دارند باید مجوز اقامت ترکیه را دریافت نمایند در غیر این صورت مشمول پرداخت جریمه خواهند شد. مجوز اقامت اتباع خارجی به صورت یک کارت است که به آن کارت کیملیک اتباع خارجی و یا کارت اقامت ترکیه می گویند.

 

شماره کیملیک کارت یا کیملیک نامبر دارای اهمیت بسیاری است چرا که که فرد دارای اقامت ترکیه برای استفاده از خدمات دولت الکترونیک و یا انجام بسیاری از کارهای اداری دیگر به شماره کیملیک خود نیاز خواهد داشت و به عبارتی شماره کیملیک کارت همان نقش کد ملی را در ایران دارد.

 

گم شدن کیملیک ترکیه

در مواردی ممکن است در کمال بد شانسی برخی از مدارک مهم خود را گم کنید که کیملیک کارت ترکیه یکی از همین مدارک بسیار مهم برای مهاجرانی است که در ترکیه زندگی می کنند. از آنجایی که گرفتن المثنی در ترکیه برای مدارک هویتی کاری بسیار سخت و زمان بر است به شما توصیه می کنیم که از اینگونه مدارک به خوبی مراقبت کرده و کپی از آن ها داشته باشید تا در صورت لزوم دچار مشکل نشوید.

 

مراحل دریافت مجدد کارت کیملیک پس از گم شدن آن

پس از اینکه کارت کیملیک خود را گم کردید برای دریافت آن باید طبق مراحل زیر پیش بروید:

 

مرحه اول

در ابتدا به عنوان اولین قدم باید به اداره پلیس محله ای که کارت خود را گم کرده اید مراجعه کنید. پلیس برای مفقودی کارت کیملیک گزارشی تهیه نمی کند و فقط در صورت دزدی پیگیر قضیه می شود در نتیجه برای پیگیری توسط پلیس می توانید بگویید که کارت شما دزدیده شده است.

 

مرحله دوم

در مرحله بعد با در دست داشتن یک سری مدارک باید به اداره نفوس ترکیه مراجعه کنید. اداره نفوس ترکیه زیر نظر فرمانداری‌های ترکیه فعالیت می‌کند و نیاز دارید حداقل سالی یکبار برای امورات مختلف به این اداره مراجعه کنید. تقریبا در تمامی مناطق ترکیه اداره نفوس وجود دارد که برای یافتن نزدیکترین آن ها به محل سکونت خود می توانید در گوگل مپ کلمه Nüfus Müdürlüğü  را سرچ کنید.

 

لازم به ذکر است قبل از مراجعه به اداره نفوس باید از قبل وقت بگیرید و هزینه پرداخت نمایید. در زمان گم شدن کیملیک ترکیه باید با مدارک زیر به اداره نفوس بروید:

  • برگه نفوس
  • کپی کارت کیملیک در صورت وجود
  • یک قطعه عکس پاسپورتی
  • ارائه گزارش پلیس مبتی بر مفقودی

 

در صورت ثبت نشدن آدرس منزل در اداره نفوس باید با کپی کیملیک اعضای خانواده، اجاره نامه و یک قبض که به نام خودتان است به این اداره مراجعه و با ثبت کردن آدرس خود، برگه ثبت آدرس دریافت کنید.

 

مرحله سوم

بعد از تهیه مدارک مربوطه باید به اداره مهاجرت ترکیه یا İstanbul İl Göç İdaresi Müdürlüğü مراجعه کنید که در استانبول، منطقه فاتیح، محله Hırka-i Şerif Mah، بلوار Adnan Menderes واقع شده است. با ارائه مدارک گفته شده در بالا باید نسبت به دریافت مجدد کارت کیملیک اقدام نمایید.

 

این اداره از روز دوشنبه الی جمعه باز است و ساعت کاری آن از 8:30 الی 12:30 و از 13:30 الی 17 می باشد.

 

مرحله چهارم

بعد از اینکه مدارک خواسته شده را به اداره مهاجرت ارائه داید و مبلغ خواسته شده را پرداخت کردید باید صبر کنید تا کارت کیملیک مجددا برای شما صادر گردد که معمولا 1 الی 2 ماه زمان می برد.

 

Leave a Comment