گرفتن تاکسی در ترکیه و نکات مهم آن

آگوست 31, 2024
گرفتن تاکسی در ترکیه

اگر شما هم قصد مهاجرت به ترکیه را دارید و می خواهید زندگی جدیدی را در این کشور شروع کنید باید با تاکسی های ترکیه بیشتر آشنا شوید. تاکسی یکی از انواع وسیله نقلیه در ترکیه است که خدماتی را به مسافران خود ارائه می دهد. چه اقامت ترکیه را داشته باشید و چه برای گردش به این کشور سفر کرده باشید قطعا با تاکسی های ترکیه سرکار خواهید داشت در ایت مقاله می خواهیم در مورد گرفتن تاکسی در ترکیه و نکات مهم آن صحبت کنیم.

 

گرفتن تاکسی در استانبول

یکی از راحتترین راه ها برای جابه جایی در شهر و گردشگری در این کشور گرفتن تاکسی در ترکیه است اما در شهر استانبول با توجه با ترافیک زیاد ممکن است سریع ترین راه برای جابه جایی نباشد. اگر می خواهید با خرید خانه در استانبول، اقامت به دست آورید باید نکات مهم را درباره تاکسی گرفتن در ترکیه بدانید. در استانبول تاکسی ها به صورت شبانه روزی فعالیت دارند و در هر ساعتی از روز می توان در ایستگاه های تاکسی و یا در خیابان ها به تاکسی دسترسی پیدا کرد. هزینه تاکسی در ترکیه کمتر از کشورهای اروپایی بوده و در هر تاکسی نهایتا 4 نفر سوار می شوند. تاکسی گرفتن در ترکیه بسیار راحت است همچنین اگر تعداد شما 4 نفر باشد جابه جایی با تاکسی در سطح شهر برای شما بسیار مقرون به صرفه تر خواهد شد.

 

اکثر تاکسی ها در ترکیه به رنگ زرد بوده و در سقف آن ها تابلویی با نام TAXI نوشته شده است همچنین شماره پلاک این خودرو ها بر روی درب های جلو و سقف نیز نوشته شده است. حواستان باشد که سوار تاکسی هایی شوید که به صورت رسمی فعالیت دارند و دارای تاکسی متر هستند تا بر اساس مسافتی که طی می کنید از شما هزینه دریافت کنند.

 

درباره استفاده از تاکسی در شهرهای بزرگ نظیر استانبول چند نکته منفی وجود دارد که حتما باید آن ها را در نظر داشته باشید، که از جمله آن ها دریافت هزینه زیاد از گردشگران و ترافیک سنگین موجود در سطح شهر می باشد. اگرچه همه تاکسی ها کرایه بیشتر از گردشگران نمی گیرند اما تعداد این موارد به قدری زیاد است که تاکسی های استانبول از این نظر زبانزد هستند.

 

انواع تاکسی ها در استانبول

در استانبول تاکسی های متفاوتی با کاربردهای متفاوت وجود دارد که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم:

 

تاکسی های زرد

تاکسی های زرد بیشترین تاکسی های موجود در سطح شهر هستند و نزدیک به 19 هزار از تاکسی های زرد در سطح شهر برای خدمت رسانی آماده هستند. کرایه این تاکسی ها نسبت به بقیه ارزانتر است.

 

تاکسی های فیروزه ای

تاکسی های فیروزه ای کمی لوکس تر از تاکسی های زرد بوده و بالطبع کرایه دریافتی آن ها نیز بیشتر است. کرایه تاکسی های فیروزه ای حدود 18 درصد گرانتر از تاکسی های زرد است.

 

تاکسی های سیاه

این تاکسی ها لوکسترین و گرانترین تاکسی های موجود در ترکیه هستند و کرایه آن ها نسبت به تاکسی های زرد بسیار گرانتر است.

 

تاکسی های ون

این تاکسی ها برای گروه های تعداد بالا مناسب است و هر کدام حدود 7 الی 10 نفر ظرفیت دارند.

 

نکات مهم هنگام گرفتن تاکسی در استانبول

توجه کنید که هنگامی که سوار تاکسی می شوید دستگاه تاکسی متر نرخ پایه را نشان می دهد که به ازای هر چهارصد متر یک بار به این نرخ اضافه میشود. همچنین به ازای هر یک کیلومتر مسیر اضافه 5 لیر و به ازای هر دقیقه ترافیک یک سوم لیر به مبلغ کرایه افزوده می شود. نکته دیگر این است که نرخ کرایه در روز و شب برای تاکسی ها یکسان است.

 

حواستان باشد که وقتی سوار تاکسی های ترکیه می شوید حتما لیر به همراه داشته باشید زیرا در صورت داشتن سایر ارزها نظیر دلار و یورو ممکن است رانندگان مبلغ بیشتری از شما دریافت کنند.

 

داشتن پول خرد برای سفر در تاکسی های استانبول لازم است چرا که برخی از رانندگان ممکن است به بهانه نداشتن پول خرد از شما مبلغ بیشتری دریافت کنند.

 

مقصد خود را در گوگل مپ وارد کنید و از این طریق مسیری که راننده می رود را چک کنید چون برخی از رانندگان تاکسی برای دریافت کرایه بیشتر ممکن است از مسیر طولانی تر بروند.

 

سوار تاکسی هایی که تاکسی متر ندارند نشوید. اگر راننده بیان کرد که تاکسی متر خراب است یا نیازی به روشن کردن آن نیست و بدون تاکسی متر هزینه سفر ارزان تر می‌شود، به هیچ عنوان نپذیرید و از ماشین پیاده شده و به دنبال تاکسی دیگری بگردید.

 

اگر بخواهید بین دو بخش آسیایی و اروپایی استانبول با تاکسی سفر کنید، باید عوارض پل بسفر یا اتوبان TEM را پرداخت کنید که این مبلغ اگرچه به واسطه راننده تاکسی پرداخت می شود اما در انتها بر روی کرایه شما لحاظ می شود.

 

برخی رانندگان ممکن است از شما سوالات شخصی بپرسند که اگرچه هدف اکثر آن ها ایجاد حس راحتی است اما در صورتی که تمایل به پاسخ نداشتید سکوت کنید.

 

آدرس جایی که می خواهید بروید را بدانید امکان اینکه برخی از رانندگان زبان انگلیسی بلد نباشد وجود دارد بنابراین باید بتوانید آدرس را روی برگه بنویسید و یا از طریق نقشه موجود در موبایلتان به راننده نشان دهید.

 

اگر راننده آدرس را گم کرد نگران نباشید زیرا اگرچه اکثر رانندگان مسیرها را به خوبی بلدند اما در برخی از خیابان ها ممکن است اشتباه کنند و یا آدرس شما محلی چندان شناخته شده نباشید بنابراین در این مواقع استرس نداشته باشید و سعی کنید از طریق گوگل مپ آدرس را بیابید و یا اگر کسی در مقصد منتظر شماست با او تماس بگیرید.

Leave a Comment