مرزهای زمینی ایران و ترکیه

آگوست 31, 2024
مرزهای زمینی ایران و ترکیه

اگر قصد سفر زمینی به ترکیه دارید ما در این مقاله می خواهیم با مرزهای زمینی ایران و ترکیه آشنا شده و بهترین آن ها را به شما معرفی کنیم تا با خیال راحت بتوانید به ترکیه با ماشین و یا هر سیله نقلیه زمینی دیگر سفر کنید. لازم به ذکر است که امنیت کلیه این مسیر ها تامین است و به راحتی می توانید از آن ها عبور کنید.

 

آشنایی با مرزهای زمینی ایران ترکیه

لازم به ذکر است ترکیه در طی سال های اخیر اقدامات مهم در مرزهای خود برای جلوگیری از ورود مهاجران انجام داده است که ساخت دیوار مدولار و برج دیده بانی از جمله آن ها است. در ادامه می خواهیم با مرزهای زمینی ترکیه آشنا شویم:

  1. گذرگاه مرزی بازرگان
  2. کذرگاه مرزی رازی
  3. گذرگاه مرزی سرو

 

گذرگاه مرزی بازرگان یکی از شلوغترین مرزهای بین ایران و ترکیه است که به عنوان تنها مرز 24 ساعته بین ایران و ترکیه نیز شناخته شده و از آن برای ترانزیت هم استفاده می شود. این مرز در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان واقع در شهرستان ماکو در استان آذربایجان غربی قرار دارد. نام این مرز از سمت ترکیه گوربولاغ نام دارد.

 

گذرگاه مرزی رازی نیز یکی دیگر از مرزهای بین ایران و ترکیه است که نزدیکترین راه برای رفتن به شهر وان ترکیه است. این مرز در منطقه قطور که در شهرستان خوی قرار دارد واقع شده است و با شهرستان خوی 75 کیلومتر فاصله دارد. این مرز به لحاظ امنیتی و مسافتی یکی از بهترین مرزها برای سفر به ترکیه است و امنیت بسیار بالایی دارد از این مرز خط راه آهن نیز گذر می کند.

 

سومین گذر زمینی میان ایران و ترکیه مرز سرو است که در نزدیکی شهر ارومیه قرار دارد و حالتی بازارچه ای برای خرید پوشاک، لوازم آرایشی بهداشتی و مواد خوراکی دارد.

 

جالب است بدانید که ایران و ترکیه نزدیک به 500 کیلومتر مرز مشترک دارند که بیشتر این مسافت را مناطق کوهستانی که صعب العبور هستند تشکیل داده اند. چهار استان ترکیه با نام های آغری، وان، ایگدیر و حاکاری با استان آذربایجان غربی هم مرز و هم سایه هستند.

 

در مرداد 96 حکومت ترکیه اعلام کرد که قصد ساخت دیوار بتنی در مرز مشترک ایران و ترکیه دارد و هدف خود از ساخت این دیوار را برخورد با اعضا و شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان بیان کرد. علاوه بر این حکومت ایران نیز برای پایش و نظارت مداوم منطقه و برقراری بیشتر امنیت در مرز ایران و ترکیه، تجهیزات اوپتیکی، الکترونیکی، پهپادی و خودروهای عملیاتی سبک را به کار گرفته‌است.

 

آیا انجام سفر جاده ای به ترکیه امن است؟

باید گفت که سفر از طریق مرزهای زمینی به ترکیه کاملا امن است و اقدامات بسیاری برای حفظ امنیت منطقه انجام گرفته است. به دلیل مواجهه با موج جدید مهاجران از افغانستان ترکیه اقدامات امنیتی را در مرز شرقی خود بسیار افزایش داده است. نیروهای امنیتی این منطقه بسیار با هماهنگی عمل کرده و به لطف داده‌های فناوری، 24 ساعته و 7 روز هفته در حال مراقبت هستند.

 

در وان که طولانی‌ترین مرز را با کشور همسایه ایران دارد، نیروهای امنیتی در حال آماده باش بوده و کلیه فعالیت های لازم برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی، فعالیت‌های قاچاق، از بین بردن تروریست‌ها و همه اقدامات احتیاطی را انجام می‌دهند تا ایمنی این منطقه را به حداکثر برسانند.

 

کشور ترکیه یکی از کشورهای همسایه ایران است که همواره روابط بین المللی خوبی در بین این دو کشور در جریان بوده است همچنین به دلیل وجود تشابهات بسیار در زمینه فرهنگ، تاریخ و آداب و رسوم باعث شده است که ایرانیان علاقه بسیاری به این کشور نشان دهند و برای سفر و یا دریافت اقامت ترکیه اقدام نمایند.

 

Leave a Comment