فرهنگ آپارتمان نشینی در ترکیه

جولای 7, 2024
فرهنگ آپارتمان نشینی در ترکیه

بر طبق گفته های کسانی که به ترکیه مهاجرت کرده و در این کشور زندگی می کنند فرهنگ و آداب و رسوم ترکیه بسیار شبیه ایران است و هماهنگی و سازگاری با فرهنگ ترک ها به سختی سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی نیست. نکته جالب این است که فرهنگ آپارتمان نشینی در ترکیه نیز بسیار شبیه فرهنگ آپارتمان نشینی ما ایرانی ها است. پس اگر شما هم قصد زندگی در ترکیه دارید باید بدانید که در این زمینه مشکلی نخواهید داشت. در این مقاله با فرهنگ آپارتمان نشینی در ترکیه و قوانین و وظایفی که به عنوان همسایه باید آن ها را بدانید بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

انواع آپارتمان در ترکیه

در قدم اول بهتر است با انواع آپارتمان در ترکیه آشنا شویم چون در هر نوع از آپارتمان ها ممکن است قوانین خاصی وجود داشته باشد. به طور کلی آپارتمان نشینی در ترکیه به خصوص در شهرهای بزرگ مانند استانبول، آنکارا و ازمیر بسیار رایج است. انواع آپارتمان در ترکیه عبارتند از:

 

نرمال آپارتمان

نرمال آپارتمان یا آپارتمان معمولی به آپارتمانی هایی که نهایتا 5 طبقه دارند و فاقد نگهبانی، فضای سبز، استخر و سایر امکانات رفاهی هستند و می توانند تک واحدی و یا چند واحدی باشند. این ساختمان ها شارژ ماهانه کمتری دارند.

 

سیته یا مجتمع

سیته ها مجتمع های مسکونی بزرگی هستند که ممکن است از چندین آپارتمان، برج مسکونی و یا ویلا تشکیل شده است. سیته ها دارای فضای سبز و امکانات رفاهی نظیر باشگاه ورزشی، استخر، نگهبانی 24 ساعته، فضای بازی برای کودکان و … هستند. شارژ ماهانه این نوع آپارتمان ها با توجه به امکاناتی که دارد از آپارتمان های معمولی بیشتر است. و شارژ سیته های مختلف بسته به امکانات می تواند متفاوت باشد.

 

رزیدانس یا برج های مسکونی

رزیدانس ها لوکسترین و مدرنترین آپارتمان های مسکونی ترکیه هستند که سطح بالایی از کیفیت زندگی آپارتمانی را برای ساکنین خود فراهم می کند. افرادی که بودجه کافی دارند و هدف آن ها از خرید خانه در ترکیه سرمایه گذاری است به سراغ رزیدانس ها می روند. رزیدانس ها دارای امکانات رفاهی بسیار متعدد هستند و متراژ واحدهای آن ها زیاد است.

 

وظایف ساکنین آپارتمان در ترکیه

بی شک سبگ زندگی و فرهنگ و مقررات آپارتمان نشینی در ترکیه در هر کدام از انواع آپارتمان در ترکیه متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال شاید در رزیدانس ها همسایه ممکن است به ندرت هم را ببینند و هیچ رابطه ای بین همسایگان شکل نگیرد. اما به طور کلی احترام به همسایه ها، رعایت قوانین ساختمان و عدم ایجاد آزار و اذیت برای سایر ساکنین از مهم ترین نکات در هر سه نوع آپارتمان هستند.

 

فرهنگ آپارتمان نشینی در ترکیه به سطح کلاس محلی که در آن زندگی می‌کنید، بستگی دارد. برای مثال، سیته و رزیدانس در مقایسه با نرمال آپارتمان از فرهنگ آپارتمان نشینی بالاتر و قوانین سخت گیرانه‌تری برخوردار هستند.

 

مهم ترین قوانین آپارتمان نشینی در ترکیه

یک سری قوانین در فرهنگ آپارتمان نشینی ترکیه وجود دارند که رعایت آن ها بسیار مهم و حائز اهمیت است. این قوانین عبارتند از:

 

1.رعایت سکوت از ساعت ۱۲ شب به ‌بعد

از قوانین مهمی که باید بدانید این است که ایجاد هرگونه اذیت و آزار صوتی (میهمانی، دورهمی، سر و صدا و…) در ساعات خاموشی یعنی 12 شب به بعد ممنوع است و در صورت بروز چنین اتفاقی، همسایه‌ها حق شکایت و پیگیری قانونی دارند. البته در صورتی که از قبل با مدیر ساختمان و همسایه ها هماهنگ شده باشد مشکلی در این زمینه پیش نخواهد آمد.

 

2.ممنوعیت استفاده شخصی از مشاعات

استفاده شخصی از مشاعات در آپارتمان های ترکیه ممنوع است. به عنوان مثال در صورت نداشتن پارکینگ نمی توانید خودروی خود را به داخل پارکینگ ببرید. همچنین نباید در راهروهای انباری وسایل خود را بگذارید و در راه پله ساختمان از گذاشتن گل و گیاه و یا جاکفشی خود داری کنید.

 

3.نگهداری از حیوان خانگی

اگر حیوان خانگی دارید، باید قبل از خرید یا اجاره آپارتمان مورد نظرتان با مدیر ساختمان در این باره صحبت کنید. زیرا در بعضی از آپارتمان‌ها نگهداری حیوان خانگی با ممنوعیت همراه است.

 

4.پرداخت منظم شارژ ساختمان

یکی از مهم‌ترین موارد در قوانین و فرهنگ آپارتمان نشینی در ترکیه، که حتما نیز باید رعایت شود، پرداخت شارژ ماهیانه ساختمان است. شارژ ماهانه یا عایدات که به هزینه های مورد نیاز برای نگهداری و تعمیر امکانات مختلف ساختمان گفته می شود. این مبلغ توسط مدیر ساختمان جمع‌آوری می‌شود و مدیر حق پیگیری قانونی آن را دارد.

 

نکات مهم فرهنگ آپارتمان نشینی در ترکیه

در پایان، بهتر است تا چند نکته مهم درباره قوانین و فرهنگ آپارتمان نشینی در ترکیه که مهم هستند با هم مرور می کنیم:

  • پرداخت شارژ ماهانه ساختمان ضروری است و چنانچه یک واحد آن را پرداخت نکند، مدیریت ساختمان می‌تواند موضوع را به‌صورت قانونی پیگیری کند.
  • بهتر است نحوه پرداخت شارژ ماهانه را از مدیر ساختمان بپرسید. شیوه و زمان پرداخت را مدیر ساختمان تعیین می کند.
  • مبلغ شارژ ماهیانه را فقط به مدیر ساختمان پرداخت کنید و رسید پرداخت خود را دریافت نمایید.
  •  از ایجاد سر و صداهای آزاردهنده و بلند در ساختمان بپرهیزید. زیرا در ترکیه این امکان وجود دارد که همسایه‌ها به‌صورت قانونی از شما شکایت کنند.

 

Leave a Comment