تحصیل در دبیرستان های ترکیه

آگوست 11, 2024
تحصیل در دبیرستان های ترکیه

اگر شما فرزندی در سن 16 الی 18 سال دارید و به فکر مهاجرت به ترکیه هستید و یا نه می خواهید فرزند خود را برای تحصیل راهی ترکیه کنید، باید گفت که تحصیل در دبیرستان های ترکیه می تواند به زبان انگلیسی نیز باشد و با دریافت مدرک دیپلم از این مدارس می توانید به راحتی وارد دانشگاه های ترکیه شوید و از آموزش با کیفیت بهره مند شوید. بنابراین بسیاری از داوطلبان در نظر دارند تا از مقطع دبیرستان وارد سیستم آموزشی کشور ترکیه شوند.در ادامه می خواهیم تا شرایط، هزینه ها و سایر موارد مرتبط با تحصیل در دبیرستان های ترکیه را بررسی کنیم.

 

مزایای تحصیل در دبیرستان های ترکیه

تحصیل دبیرستان در ترکیه مزایای بسیاری برای داوطلبان دارد به همین خاطر بسیاری از والدین ایرانی تصمیم می گیرند تا فرزند خود را در یکی از دبیرستان های ترکیه ثبت نام کنند. ترکیه یکی از همسایه های ایران است و این نزدیکی باعث شده تا دانش آموزان در صورت دلتنگی بتوانند سریعا به ایران بازگردند که یکی از مزایای اصلی تحصیل در ترکیه به حساب می آید. سایر مزایای تحصیل در دبیرستان های ترکیه عبارتند از:

  • وجود امکانات و تجهیزات مدرن در مدارس این کشور
  • وجود اساتید و معلمان باتجربه و کاربلد در مدارس و تدریس توسط آن ها
  • آموزش زبان های آلمانی و فرانسوی در کنار انگلیسی
  • کمتر بودن تعداد دانش آموزان در کلاس های درسی و یادگیری بهتر
  • امکان شرکت در کلاس های فوق برنامه مانند کامپیوتر، کلاس های ورزشی و…
  • آسانتر شدن ورود به دانشگاه های ترکیه بعد از فارغ التحصیلی از دبیرستان

 

شرایط تحصیل در دبیرستان های ترکیه

برای تحصیل در دبیرستان های ترکیه لازم است تا شرایط مشخصی را داشته باشید و از آنجایی که تعداد دبیرستان ها در ترکیه بسیار زیاد است، هر مدرسه ممکن است شرایط خاصی را برای ثبت نام دانش آموزان در نظر داشته باشد. بنابراین بهتر است قبل از هر اقدامی با مدرسه مد نظر خود صحبت کرده و از شرایط پذیرش دانش آموزان اطلاعات کاملی کسب کنید.

 

برای پذیرش در دبیرستان های ترکیه برخی  شرایط کلی وجود دارند که از جمله آن ها می توان تسلط کافی به زبان ترکی استانبولی، برای مدارس بین المللی تسلط به زبان انگلیسی ضروری است، توانایی پرداخت شهریه مدرسه، گذراندن دوره اول متوسطه و ارائه مدرک آن اشاره کرد.

 

هزینه تحصیل در دبیرستان های ترکیه

یکی از موضوعات مهمی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر کرده است بحث مالی تحصیل در این کشور می باشد. دبیرستان های ترکیه به دو شکل دولتی و یا خصوصی بوده که برای تحصیل در دبیرستان های ترکیه نیازی به پرداخت هزینه نیست و تحصیل کاملا رایگان است اما برای تحصیل در دبیرستان های خصوصی باید شهریه پرداخت کنید.

 

بیشتر دانش آموزان بین المللی برای تحصیل در ترکیه دبیرستانهای خصوصی را انتخاب می کنند چرا که زبان تحصیل در این مدارس انگلیسی است. شهریه مدارس خصوصی ترکیه بسته به خدمات مختلفی که ارائه می دهند می تواند متفاوت باشد.

 

در جدول زیر هزینه تحصیل در مدارس مختلف ترکیه نوشته شده است:

نوع مدرسهشهریه
مدارس دولتی2 الی 5 هزار لیر
مدارس خصوصی40 الی 50 هزار لیر
مدارس بین المللی7 الی 10 هزار دلار
مدارس شبانه روزی30 الی 35 هزار دلار

 

 

مدارک لازم برای تحصیل در دبیرستان های ترکیه

داوطلبان تحصیل در دبیرستان های ترکیه باید مدارک لازم را به طور کامل برای ثبت نام تهیه کنند. لازم به ذکر است کلیه مدارک باید به زبان ترکی استانبولی و یا انگلیسی ترجمه رسمی شده و معادل سازی شوند. در ادامه مهمترین مدارک برای پذیرش در مدارس ترکیه نوشته شده است:

  • آخرین کارنامه و سوابق تحصیلی
  • فرم درخواست والدین
  • آدرس محل اقامت در ترکیه
  • کارت اقامت و پاسپورت
  • عکس پرسنلی جدید

 

بورسیه تحصیلی دبیرستان های ترکیه

خبر خوب این است که امکان دریافت بورسیه تحصیلی در ترکیه برای دانش آموزان بین المللی فراهم است. با دریافت بورسیه تمام و یا بخشی از هزینه های تحصیلی دانش آموزان تامین شده و دانش آموزان کمتر نگران هزینه ها و مخارج خود خواهند بود.

 

برای دریافت بورسیه تحصیلی لازم است تا دانش آموزان واجد شرایط باشند به عنوان مثال دانش آموزان با استعداد و دارای شایستگی های علمی، همچنین افراد دارای برتری هایی در زمینه ورزشی و یا هنری شانس بیشتری برای دریافت بورسیه و کمک هزینه دارند.

 

Leave a Comment